Dicio: Gašparovič získal aj voličov Kukana

BRATISLAVA - Víťaz prezidentských volieb Ivan Gašparovič v druhom kole volieb okrem vlastných voličov prvého kola dokázal mobilizovať nevoličov z prvého kola a potom najmä voličov Eduarda Kukana. Tento moment do veľkej miery rozhodol o jeho víťazstve.

Vyplýva to z prieskumu, ktorý denníku SME poskytla agentúra Dicio. Prieskum sa uskutočnil v dňoch 5. až 16. apríla na reprezentatívnej vzorke 1086 respondentov.

Gašparoviča volilo v druhom kole okrem vlastných voličov z prvého kola aj 19,8 percenta voličov Kukana, 7,7 percenta voličov Rudolfa Schustera, 4,9 percenta voličov Martina Bútoru a 4,2 percenta voličov Františka Mikloška. K tomu treba pripočítať aj 19,3 percenta nevoličov z prvého kola.

Skupiny voličov Ivana Gašparoviča sú štyri. Prvá podporuje parlamentnú opozíciu (38,6 percenta), druhá koalíciu (24,9 percenta) a tretia mimoparlamentnú opozíciu (24 percent). Najmenšiu skupinu tvoria voliči, ktorí nepodporujú žiadnu politickú stranu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výskum Inštitútu pre verejné otázky uskutočnený pred druhým kolom prezidentských volieb ukázal rovnakého víťaza, ako aj neskoršia voľba občanov. Hovoria o tom sociológovia Oľga Gyárfášová a Vladimír Krivý. Výskum inštitútu sa uskutočnil v dňoch 4. až 8. apríla, zber údajov realizovala agentúra Focus na vzorke 1047 respondentov.

V čase výskumu sa na druhom kole prezidentských volieb určite mienilo zúčastniť takmer 80 percent spomedzi tých voličov, ktorí dali hlas niektorému z dvoch postupujúcich kandidátov. Ďalších 12 - 13 percent uviedlo, že sa "takmer určite zúčastnia". V prípade voličov neúspešných kandidátov bola odhodlanosť podstatne nižšia - najvyššiu prejavili voliči Rudolfa Schustera (56 percent), najmenšiu voliči Františka Mikloška (19 percent).

SkryťVypnúť reklamu

Pred druhým kolom chýbali prieskumy verejnej mienky. Podľa Gyárfášovej výskum sa síce uskutočnil pred druhým kolom, ale jeho výsledky mali k dispozícii až v čase moratória. "Nemali sme ani ambíciu ho uverejniť, skôr nás zaujímala analýza volebného správania, povedala Gyárfášová. (sp)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 919
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 447
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 927
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 198
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 491
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 301
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 098
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 047
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu