Najväčším nebezpečenstvom je často začiatok dažďa, kedy prvé kvapky vody spolu s jemným prachom utvoria na ceste veľmi šmykľavý blatistý film. Vtedy sa môže začať vozidlo šmýkať podobne ako na snehu. Po dlhšom daždi sa cesta umyje a jazda sa stáva bezpečnejšou. Keď však prší veľmi dlho alebo prudko, na cestách sa hromadí voda, a vzniká ďalšie nebezpečenstvo - aquaplaning. Ten však pretrváva aj dlho po daždi, ak zostanú na ceste dlhé vodné kaluže, alebo pozdĺžne žľaby naplnené vodou. Pritom treba zdôrazniť, že aquaplaning hrozí aj moderným a rýchlym automobilom.
Počas jazdy po ceste pokrytej vrstvou vody musia pneumatiky zo svojich dotykových plôch odčerpávať pomerne značné množstvo vody, aby sa dostali do priameho kontaktu s povrchom cesty. Pri malej rýchlosti majú pneumatiky dosť času na to, aby si neustále obnovovali kontakt s cestou. Po prekročení určitej rýchlosti však už pneumatiky nestačia vytláčať vodu spod svojich dotykových plôch. Pod pneumatiky sa začne vsúvať vodný klin, ktorý ich zdvíha od zeme. Tým pneumatiky strácajú kontakt s cestou a začínajú sa šmýkať po vrstve vody - vzniká aquaplaning. Pneumatiky v tomto stave už prakticky nie sú schopné prenášať takmer žiadne brzdiace, hnacie ani bočné sily. Po stlačení brzdového pedálu sa kolesá hneď zablokujú a nebrzdia. Po pridaní plynu sa začnú kolesá prešmýkavať. Automobil prestáva reagovať na pohyb volantu. Vozidlo sa stáva neovládateľným. Zlý pocit v automobile pripomína jazdu na ľade.
Čím je na ceste viac vody, tým pri nižšej rýchlosti vzniká aquaplaning. Niekedy to môže byť aj pri rýchlosti 60 až 70 km/h. Dôležitú úlohu tu majú aj pneumatiky. Čím sú širšie, a čím majú menej hlbokých a širokých drážok v dotykovej ploche, tým viac sú náchylné na aquaplaning. Nebezpečné je jazdiť so značne opotrebenými pneumatikami ak výška ich dezénu klesne pod 3 mm.
Najbezpečnejšie je včas pred dosiahnutím miesta, kde sa môže vyskytnúť aquaplaning, preventívne znížiť rýchlosť jazdy. Osobitný pozor si dávame pred vjazdom do zákruty, lebo tam by šmyk z aquaplaningu vyniesol vozidlo von zo zákruty. Dobre je ešte pripomenúť, že vplyvom vodného filmu na brzdových kotúčoch sa znižuje účinnosť bŕzd. Preto treba skôr začať brzdiť.
(AI)