Časy, kedy bolo možné načerpať LPG iba na niekoľkých miestach na Slovensku, sú už dávno preč. Už samotný fakt, že v súčasnosti je na Slovensku vybudovaná sieť vyše 120 predajných miest LPG, nasvedčuje tomu, že záujem o tento zdroj pohonu v posledných rokoch mimoriadne vzrástol. Potvrdzuje to aj nárast počtu áut, ktoré v SR jazdia na LPG.
LPG je označenie pre tekuté ropné rafinérske plyny. Je to zmes propánu a butánu s vysokou mierou čistoty. Je bezpečným, ekologickým a ekonomicky priaznivým zdrojom pohonu. Mnohí významní výrobcovia automobilov ponúkajú nové automobily, ktoré už sú na tento pohon pripravené. Názov „alternatívny pohon“ teda stratil v súvislosti s LPG svoj pravý význam. Argumentov v prospech LPG je mnoho a sú dobre známe. Ak ste v pokušení „jazdiť lacnejšie“, ponúkame niekoľko zaujímavých informácií a dobrých rád o LPG.
Úspora je zrejme najvýznamnejším motívom pre prestavbu automobilu na LPG. Aj napriek tomu, že za prestavbu musíte zaplatiť približne 18-tisíc korún, čo záleží od značky a typu motorového vozidla, návratnosť investície je pomerne rýchla. Cena LPG sa totiž pohybuje zhruba na polovici cien benzínu. Úspora na 1 km jazdy je teda približne 1,50 Sk. Ak máte auto so 60-litrovou nádržou, dá sa ušetriť približne tisíc korún pri každom tankovaní „doplna“. Jazda na LPG je výhodnejšia aj z pohľadu opotrebovania motora a olejovej náplne.
Spotreba LPG je približne rovnaká ako spotreba benzínu. K tomu jedna dobrá rada: prerobiť automobil na LPG treba vždy zveriť iba v autorizovanému servisu! Práve to je zárukou toho, že typ a nastavenie splynovača sú správne. Ešte jedna dôležitá rada: rovnako ako v prípade benzínu, aj pri LPG platí: načerpať kvalitu sa vždy oplatí! Kombinácia dobre nastaveného splynovača a kvalitného paliva dokáže motoristovi ponúknuť nižšiu spotrebu a vyšší výkon.
Prednosťou pohonu na LPG je aj možnosť prepnúť ho v prípade núdze do režimu pohonu na benzín, čo znamená dvojnásobný dojazd pri použití kombinácie plyn-benzín. Prípad núdze je však málo pravdepodobný. Sieť čerpacích staníc LPG je dobre vybudovaná nielen na Slovensku. Pre zaujímavosť uvádzame, že v Európe je viac ako 7500 takýchto čerpacích staníc. Napríklad iba v Taliansku jazdí na LPG 1 milión áut.
Ďalšou výhodou je nižšia hlučnosť a kľudnejší chod motoru. To spozorujeme, keď prepneme prevádzku z benzínového pohonu na plyn. LPG tiež obsahuje menej elementárnej síry. Zmes nie je jedovatá a pri jej použití má správne nastavený motor podstatne nižšie výfukové emisie ako rovnaký motor na benzín.
(Článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou FLAGA SLOVPLYN)