s osobnými vozidlami a predovšetkým stabilitu - na trhu úžitkových vozidiel. Dôkazom týchto snáh bolo už v roku 1997 založenie špeciálnej divízie úžitkových vozidiel v Paríži, vynovenie produktovej ponuky príchodom nových modelov - Kangoo a nového Mastra, a dnes tomu nasvedčuje zrealizovaný projekt X83 - nový Trafic a vyslovená ambícia, že Renault vyrobí v roku 2010 4 mil. automobilov, z toho 700 000 úžitkových. Projekt X83 bol vyvinutý spoločne s General Motors Europe po podpísaní dohody o spolupráci v decembri 1996 a bude predávaný spoločnosťou Renault pod názvom Trafic.
Nový Trafic už na prvý pohľad predstavuje prielom oproti tradičným úžitkovým vozidlám na trhu. Doposiaľ vás len málokedy oslovil úžitkový automobil svojim dizajnom. Trafic je dôkazom, že Renault veľmi promptne reaguje na stále náročnejšiu podnikateľskú klientelu, ktorá rozširuje svoje tradičné potreby o ďalšie nároky a očakávania, približujúce segment úžitkových vozidiel k segmentu osobných vozidiel. Dizajn tohto modelu je skutočne výrazne inovovaný, pričom však perfektne spĺňa požiadavky kladené na profesionálne použitie vozidla.
Nový Trafic prichádza na slovenský trh ako kompaktný furgon triedy 2, čiže s celkovou hmotnosťou do 2,8 t. Jeho miesto v produktovej ponuke Renault je medzi modelmi Kangoo Express a Master. Ponuka verzií je rozmanitá a bude pozostávať z 3 typov karosérií: furgon, combi, plošinový podvozok, z 3 motorizácií, z 2 užitočných dĺžok a z 1 užitočnej výšky.
K hlavným argumentom dokazujúcim výnimočnosť nového Traficu patria parametre ako ultranízka výška nákladového prahu - 54 cm, šírka bočných posuvných dverí 1 m, objem ná- kladového priestoru 5 až 5,9 m3, užitočná hmotnosť 1000 alebo 1200 kg, dvojdielne zadné dvere na verziách s druhou dĺžkou otvárateľné až o 270 stupňov, kotevné pohyblivé úchyty na prichytenie nákladu k podlahe, atď.
Jedinečnosť tohto úžitkového vozidla do 2,8 t podčiarkuje aj jeho celková bezpečnosť, ktorá je na najvyššej úrovni v tomto segmente a vyrovná sa osobným automobilom. Všetky verzie sú vybavené štyrmi kotúčovými brzdami. Účinný brzdový systém je doplnený v sérii o ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdného účinku EBV, čo umožňuje vozidlu presadiť sa ako referencia v segmente kompaktných furgonov. V rámci testov AMS, v ktorých sa vypočítava brzdná dráha po desiatom zabrzdení pri zahriatych brzdách, vozidle naloženom na 1200 kg užitočnej hmotnosti a pri rýchlosti 100 km/h, sa nový trafic zastaví po 43 m, čo je skutočne vynikajúci výsledok oproti konkurencii.
Konštrukcia karosérie bola vyvinutá tak, aby uspela na čelných crash testoch pri rýchlosti 64 km/h, hoci norma osobných vozidiel požaduje rýchlosť 56 km/h.
Bezpečnosť a komfort vozidla sú navyše umocnené elektrickým balíkom v sérii, ktorý predstavuje dvojité elektricky nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá, elektricky ovládané okná a centrálne uzamykanie.
Veľmi významným kritériom pri výbere úžitkových vozidiel ostávajú stále pre klienta prevádzkové náklady. Nový Trafic je aj v tejto oblasti jasne pred konkurenciou. Spotreba je na najnižšej úrovni na trhu - 7,4 l/100 km v zmiešanom cykle pri oboch motorizáciách 1,9 dCi, pričom dosahuje aj vďaka 6-stupňovej manuálnej prevodovke, ktorá je pri motore 1,9 dCi 100 k v sérii. Náklady šetria ďalej intervaly údržby 30 000 km alebo 2 roky. Auto má antikoróznu záruku 12 rokov a motory a prevodovka majú životnosť 250 000 km.
Stratégiou spoločnosti Renault v Európe je prostredníctvom modelu Trafic udržať si prvé miesto v predaji úžitkových vozidiel a stať sa tým top lídrom vo všetkých 4 kategóriách - od Kangoo Express až po nákladné automobily nad 3,5 t - Mascotty.
Renault Trafic má medzi kompaktnými furgonmi skvelú budúcnosť. Nielenže predčí konkurenciu v zásadných úžitkových parametroch, tak dôležitých pre profesionálne použitie, ale navyše zákazníka reprezentuje svojim valorizujúcim dizajnom a je jeho vizitkou.
Úsilie smerované na podporu predaja úžitkových vozidiel vývojom nových modelov a verzií je jasným dôkazom o snahe presadiť sa ešte výraznejšie na tomto špecifickom trhu. Už uvedenie na trh modelov Kangoo a Master bolo dôležitým medzníkom v obnove produktovej škály Renault. Príchod nového Traficu a mnohé vylepšenia na súčasných modeloch, vrátane vývoja novej verzie v rámci modelu Kangoo len umocnia pozíciu spoločnosti Renault na tomto strategickom poli pôsobnosti. (r)