. Vodič by mal dobre poznať vlastnosti svojho automobilu v zimných podmienkach. Preto je rozumné vopred si vyskúšať reakcie vozidla na rozličné zásahy na voľnej zasneženej alebo zľadovatenej ploche opusteného parkoviska. Dôležitú úlohu tu má, prirodzene, aj dobrý technický stav a pripravenosť vozidla na zimnú prevádzku. Nedostatky v nastavení bŕzd, geometrie prednej nápravy, opotrebené pneumatiky alebo tlmiče pruženia sa v zime na klzkých cestách prejavujú podstatne nepríjemnejšie ako v lete. Zimné pneumatiky by mali byť úplnou samozrejmosťou.
Výstroj vozidla je vhodné doplniť škrabkou na ľad, zdrsnenými podložkami na podloženie prešmykujúcich sa kolies, snehovými reťazami, ťažným lanom, vrecom s pieskom alebo štrkom a prípadne aj lopatou. Pritom zimné pneumatiky sú výhodné aj preto, že sú z mäkšej gumy a lepšie držia i na mokrých a suchých cestách ako letné pneumatiky.
Po výjazde z teplej garáže treba pneumatiky po ochladení dofúkať na správny tlak.
Reťaze sú v hlbšom snehu skutočne tým najlepším riešením. Dávajú vodičovi väčšiu istotu pred uviaznutím. Okrem toho, sa s nimi dosahujú najkratšie brzdné dráhy i najväčšia stúpavosť vozidla. Pri automobiloch so systémom ASR je výhodné vypnúť tento systém, aby sa zvýšil účinok reťazí. Nie je však dobré dlho nechať prešmykávať reťaze na jednom mieste, lebo vyhrabú pod pneumatikami jamky a vozidlo uviazne.
Na ľade je dobre vedieť, že čím je teplejšie, tým sa vozidlo viac šmýka. Všeobecne nie je rozumné jazdiť príliš rýchlo, lebo potom prudko klesá trenie pneumatík a vozidlo ľahko dostane nezvládnuteľný šmyk.
V prípade uviaznutia automobilu nenechávame hnacie kolesá rýchlo prešmykávať na mieste, pretože tým klesá účinnosť ich záberu. Oveľa výhodnejšie je mierne pridávanie plynu. Pri prednom pohone je lepšie rozbiehať sa s natočenými kolesami a pri zadnom pohone s kolesami v priamom smere. Pri prešmýkavaní jedného kolesa je účinné podložiť ho pieskom, štrkom, prípadne drsnou podložkou.
Autor: AI