Tohtoročná jeseň bola zatiaľ voči nám motoristom vľúdna. Veľká väčšina z nás sa preto ešte na nastávajúcu zimu nepripravila a dodnes jazdí na letných pneumatikách. To preto, že prednosti zimných pneumatík podceňujú, alebo vôbec nepoznajú. Zrejme mnohí z nás ani nevedia, že pravdepodobnosť dopravnej nehody je v zimnom období šesťkrát vyššia než inokedy. Letná pneumatika už pri teplotách pod +7 °C stráca svoje vlastnosti, jej behúň stvrdne na kameň a pneumatika má vo všetkých situáciách, nielen na zasneženom, ale aj na suchom a mokrom povrchu, oveľa horšiu priľnavosť. Jej dôsledkom je slabá smerová stabilita a dlhšia brzdná dráha, ktoré výrazne zhoršujú bezpečnosť jazdy.
CENNÉ CENTIMETRE
A na tej sa skutočne neoplatí šetriť ani riskovať! Investícia do zimných pneumatík sa zaiste vyplatí. Pár ušetrených korún vás totiž môže vyjsť v konečnom sumári veľmi draho. Zimné pneumatiky majú vysokú účinnosť predovšetkým na vode, ktorá pretrváva na cestách v našich zemepisných šírkach až 45 % zimného obdobia. Na prekvapenie mnohých, jazda po snehu tvorí len 15 %. Zvyšok času, okolo 40 %, trávime jazdením v mrazivom suchu. Aj v ňom sú ale zimné pneumatiky nepostrádateľné. Na dôvažok jeden vážny argument. Meraním sa zistilo, že auto jazdiace po zasneženej vozovke na zimných pneumatikách potrebuje na zastavenie z rýchlosti 80 km/h približne 70 m. To isté vozidlo obuté v letných pneumatikách má však po prejdení tejto vzdialenosti ešte rýchlosť 50 km/h a na zastavenie potrebuje ďalších 40 m!
FREKVENTOVANÝ ROZMER
Test zimných pneumatík je finančne aj časovo nesmierne náročná záležitosť, ktorú si môže dovoliť málokto. Nemecký automobilový trh patrí k celosvetovo najväčším a teda azda aj preto uskutočnili tamojší novinári podrobné skúšky deviatich nových zimných pneumatík frekventovaného rozmeru 195/65 R15 T. Používa ho napríklad Škoda Octavia, Seat Toledo ale aj Audi A4, na ktorého nápravách novinári v arktických podmienkach test uskutočnili.
DUNLOP VEDIE BEZ KOMPROMISOV
Víťazom rozsiahlych testov sa stala aktuálna pýcha značky Dunlop, zimná pneumatika SP Winter Sport M3, ktorá presvedčila odbornú porotu naozaj vo všetkých smeroch. Jej silnou stránkou je predovšetkým bočné vedenie a veľmi dobré jazdné vlastnosti s nepatrnými reakciami na zmenu záťaže na snehu. Táto pneumatika je dobrá aj pri brzdení, a to za všetkých podmienok, má presnú ovládateľnosť, veľmi dobré správanie sa pri aquaplaningu a dobré pohltenie na malých nerovnostiach. Jej slabou stránkou je relatívne vysoký valivý odpor a zvýšená hlučnosť. Oba neduhy však za skvelými vyššie opísanými vlastnosťami silne zaostávajú.
CHARAKTERISTIKY OSTATNÝCH TESTOVANÝCH PNEUMATÍK
*** Dunlop Winter Sport 3: komfortná pneumatika s malým opotrebením, najlepšia z testovaných na mokrej vozovke, vynikajúca na snehu a ľade. Je mierne hlučnejšia a má aj relatívne vyšší valivý odpor.
*** Goodyear Ultra Grip 6: veľmi vyvážená pneumatika s najlepšími výsledkami na snehu a ľade, má veľmi malý valivý odpor znižujúci palivovú spotrebu.
*** Continental WinterContact TS 790: veľmi vyvážená pneumatika s najlepšími výsledkami na suchej vozovke, mimoriadne dobrá na snehu, ale i za dažďa. Má aj malý valivý odpor.
*** Toyo Snowprox S 940: veľmi vyvážená pneumatika s najlepšími výsledkami v opotrebení.
*** Bridgestone Blizzak LM 18: veľmi vyvážená pneumatika s dobrými výkonmi na mokrej vozovke (predovšetkým v ovládateľnosti), má veľmi malý valivý odpor, ale je mierne hlučnejšia a rýchlejšie sa opotrebuje.
*** Michelin Alpin: dobrá na snehu, slabšia na mokrej vozovke pri brzdení v priamom smere. Paradoxne silná pri priečnom aquapalningu. Je mierne hlučná, má však relatívne malé opotrebenie.
*** Kléber Krisalp3: komfortná pneumatika s malým opotrebením, ale slabá na vode, v zimných disciplínach podáva priemerné výkony, ale v celkovom hodnotení zaostáva kvôli slabinám za mokra (najmä pri brzdení a bočnom vedení).
*** Hankook W 400 Silica: vyniká malým opotrebením a relatívne nízkou hlučnosťou, ale v porovnaní s ostatnými zaostáva kvôli výkonom na snehu
- Vredestein Snowtrac: Na suchu je to vcelku vyvážená pneumatika. V celkovom hodnotení však v porovnaní s najlepšími zaostáva, a to predovšetkým kvôli slabinám na mokrej vozovke a snehu. Jej jedinou výhodou je relatívne malé opotrebenie.