Bratislava 20. apríla (TASR) - Zníženie objemu tovaru, ktorý bude po májovom vstupe Slovenska do Európskej únie (EÚ) podliehať colnému dohľadu, sa prejaví aj na znižovaní počtu zamestnancov Železničnej spoločnosti (ZSSK). Z jej celkovo 181 colných deklarantov totiž bude musieť opustiť svoje pracovné miesta minimálne 51 a po neskoršom prehodnotení pracovného zaťaženia zostávajúcich zamestnancov sa tieto stavy môžu ešte zmeniť.
Informuje o tom hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Koľko ľudí z colných pracovísk napokon železnice naozaj prepustia, bude podľa neho závisieť od toho, aký záujem o ich zamestnávanie bude na iných divíziách spoločnosti.
Hovorca pripomína, že po začlenení Slovenska do spoločného trhu EÚ budú colnému dohľadu podliehať iba tovary obchodované s tretími krajinami mimo spoločenstva, tovary podliehajúce spotrebným daniam, tovary administrované spoločnou poľnohospodárskou politikou únie ako aj tovary, ktoré sú síce prepravované vo vnútri EÚ, ale nemajú jej štatút. Vlani napríklad železnice až 61 % prepravovaného tovaru vyviezli do krajín únie a len 39 % smerovalo do štátov mimo spoločenstva.
Po vstupe do EÚ sa colné kontroly na slovenských hraničných priechodoch ležiacich vo vnútri nového rozšíreného spoločenstva úplne zrušia. Kontroly budú pokračovať len na vonkajšej hranici s Ukrajinou a na riečnych prístavoch. Osobitne sa sprísnia kontroly tovaru rastlinného a živočíšneho pôvodu, pričom železnice na ich dovoz budú môcť využiť iba hraničný priechod Čierna nad Tisou - Čop.
ZSSK v záujme týchto zmien pripravuje aj vytvorenie novej siete celkovo 21 colných stredísk, ktoré budú vytvorené tam, kde aj štát ponecháva pobočky colných úradov. Pôjde o Žilinu, Martin, Púchov, Košice, Hanisku pri Košiciach, Prešov, Poprad, Spišskú Novú Ves, Humenné, Zvolen, Banskú Bystricu, Rimavskú Sobotu, Lučenec, Žiar nad Hronom, Prievidzu, Trnavu, Nové Zámky, Nové Mesto nad Váhom, Nitru, Bratislavu východ a Bratislavu Ústrednú nákladnú stanicu.