Budú Tibeťania obhrýzať pikantné kuracie krídelká od KFC? ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR/AP
NEW YORK - Americká firma prevádzkujúca sieť rýchleho občerstvenia KFC chce otvoriť svoju prvú reštauráciu v Tibete. Vedenie firmy už v januári ohlásilo, že od čínskej vlády dostalo povolenie expandovať do Tibetu. KFC však pri svojich plánoch tentoraz narazila na odpor. Ako píše agentúra Reuters, odpor nesúvisí ako obvykle s expanziou amerického biznisu, ale s politickým problémom čínsko-tibetských vzťahov.
Čínska vláda, ktorá považuje Tibet za územie Číny, sa pokúša dostať do Tibetu peniaze prostredníctvom turistického ruchu. Sami Tibeťania však nepodporujú pokusy cudzej vlády priviesť do krajiny turizmus. I ďalšie projekty, ako napríklad výstavbu železnicu do susednej provincie, vnímajú ako zásah do svojho kultúrneho dedičstva.
Firma KFC má v Číne tisícku reštaurácií a je to jej najväčší trh mimo USA. Na čistom zisku sa Čína podieľa jednou tretinou.
Podľa Reuters je preto zrejmé, že KFC vstúpi do opozície voči organizáciám, ktoré takýto krok môžu chápať ako podporu pekinskej doktríny. "KFC pozorne študuje trh s veľkou kultúrnou citlivosťou, sme nestranní a veríme, že naše produkty si obľúbia ľudia na celom svete," povedala hovorkyňa zahraničnej divízie KFC.
"KFC bude ľahkým cieľom bojkotu alebo inej kampane. Ak tam pôdu, utrpia škodu na reputácii. Je pravdepodobné, že sa na nich zameriame," varovala Freya Puttová, hovorkyňa organizácie Študenti za slobodný Tibet, sídliacej v New Yorku. Dodáva, že vedeniu spoločnosti už poslali list a teraz čakajú jeho reakciu. KFC aktivistov nepodceňuje. Kampaň či bojkot by mohli poškodiť jeho dobrú povesť, na ktorej si veľmi zakladá.
Nebol by to prvý prípad, keď masívna kampaň pomohla odvrátiť investície v Tibete. Nedávno v Austrálii prebehla iná kampaň pod heslom "Sino Gold: ruky preč od Tibetu", ktorú organizoval Austrálsky tibetský koncil. Sino Gold, firma, ktorá chcela v Tibete ťažiť zlato, sa nakoniec svojho úmyslu vzdala. Viacerí odborníci však usudzujú, že akokoľvek sa budú aktivisti snažiť, s rozvíjajúcou sa infraštruktúrou budú do Tibetu smerovať nové a nové spoločnosti a KFC nie je posledná. (reuters)