
Výskumné agentúry, na rozdiel od obdobia pred prvým kolom, keď prinášali jeden prieskum za druhým, tentoraz neurobia žiaden.
Dôvody? "Je to drahé, nemáme na to objednávateľa a je málo času," povedal Miroslav Švec z agentúry Dicio. Anetta Patajová z Ústavu pre výskum verejnej mienky pri Štatistickom úrade dodala, že prieskum nestihli kvôli Veľkej noci. Podľa Ľudmily Benkovičovej z Odboru mediálneho výskumu Slovenského rozhlasu "nebol záujem, neboli peniaze".
Pavel Haulík z agentúry MVK okrem toho vysvetlil, že verejná mienka bola po oznámení výsledkov prvého kola volieb rozhýbaná a zneistená. "Očakávam, že ľudia sa budú rozhodovať na poslednú chvíľu, takže sme si to tentoraz netrúfli, lebo výsledky prieskumu by boli veľmi nepresné," povedal. Vo voľbách sa síce obvykle dosť veľká skupina ľudí rozhoduje na poslednú chvíľu, ale teraz to bude podľa Haulíka "extrémne" veľká skupina.
Voliči teda dnes vedia len to, že v prvom kole získal Mečiar 650-tisíc hlasov a Gašparovič 442-tisíc hlasov a že výsledky volieb môže významne ovplyvniť práve voličská účasť.
Miroslav Švec hovorí, že skôr budú vládnuť emócie ako informácie a výsledky z prvého kola môžu na voličov pôsobiť skôr mobilizačne.
Pavel Haulík pripomenul minulé prieskumy, podľa ktorých je výrazne vyšší počet ľudí, ktorí by z dvojice súperov uprednostnili Gašparoviča. Myslí si, že účasť môže byť veľmi nízka, ale aj blízka prvému kolu volieb. "Možno mnohí z tých, ktorí si odkladali hlasovanie na druhé kolo, nakoniec prídu voliť, aby nejako zahladili svoje 'čierne svedomie' alebo obavy," poznamenal.
Ľudmila Benkovičová si myslí, že účasť bude skôr nižšia. Možno aj preto, lebo mnohí voliči opozície si povedia, že už v druhom kole nie je kandidát vládnej strany a je im jedno, či bude prezidentom Mečiar alebo Gašparovič. Výkladov však môže byť podľa nej viac.
Aj podľa Anetty Patajovej môže súčasná situácia na voličov pôsobiť skôr demotivujúco, ale zároveň pripustila, že časť voličov koaličných kandidátov pôjde voliť len preto, že nechcú za prezidenta Mečiara.
Ivan Dianiška z agentúry Focus si myslí, že ľudia v prvom rade zvažujú, či ísť vôbec voliť. "Možno, keby nejaký prieskum ukázal, že Mečiar veľmi vedie, tak by to časť ľudí zmobilizovalo voliť so zaťatými zubami Gašparoviča."