BRATISLAVA - Ak by automobilka Hyundai/Kia stavala svoj závod v Maďarsku, o pozemkoch by sa musela dohodovať s vlastníkmi priamo ona bez sprostredkovania samosprávnym či štátnym orgánom. Na Slovensku s majiteľmi pôdy v Tepličke nad Váhom rokuje mesto Žilina. Ľudia protestujú, že štát chce ich pozemky vykúpiť priveľmi lacno.
Keď sa štát s majiteľmi pozemkov nedohodne, môžu ich stavebné úrady aj vyvlastniť. Rozhodla o tom vláda, ktorá označila investície Kia Motors v Žiline aj stavbu automobilky PSA Peugeot v Trnave za verejný záujem. Čo je verejný záujem, určuje vláda.
Pozemky sa vyvlastňujú všade na svete, podmienky, za akých k tomu dochádza, sú však rozdielne. Napríklad v Nemecku zákon vyslovene hovorí, že pri odškodnení sa musí brať prísny ohľad na spravodlivé vyváženie záujmov všetkých zúčastnených strán - spoločnosti, reprezentovanej štátnymi orgánmi, a vlastníkov. Všetky zásahy štátu do majetkových práv občana sa môžu uskutočniť podľa nemeckej ústavy iba vo veľmi úzkych hraniciach.
Aj maďarská ústava vyvlastňovanie pripúšťa len vo výnimočných prípadoch, na základe zákona, v dokázateľnom verejnom záujme a spája ho s bezpodmienečným, neodkladným a úplným odškodnením. Zákon stanovuje 14 presne vymedzených dôvodov, kedy vôbec k vyvlastneniu môže dôjsť.
Náš stavebný zákon, ktorý upravuje vyvlastnenia vo verejnom záujme, je v otázke primeranej náhrady stručný. Podľa neho sa za trhovú cenu nehnuteľností považuje "cena rovnakej alebo porovnateľnej nehnuteľnosti v tom istom čase, v tom istom mieste a v porovnateľnej kvalite."
Práve o výklad trhovej ceny a jej výšku bude zrejme v Žiline najväčší spor. Tepličania majú znalecký posudok, podľa ktorého má ich pôda hodnotu najmenej 360 korún za štvorcový meter. Podľa Slotu je to len 80 až 110 korún a Tepličanov pokladá za "prihlúplych".
Autor: eko