Eurotunnel je pravdepodobne odsúdený na krach

LONDÝN/PARÍŽ - Legálny prevrat, ktorý tento týždeň malí akcionári spoločnosti Eurotunnel uskutočnili na valnom zhromaždení, nič nezmení na jej osude. Je predurčená na krach. Takto komentovali zmeny britskí analytici, ktorí hodnotili výmenu vo vedení ...

FOTO - ČTK

LONDÝN/PARÍŽ - Legálny prevrat, ktorý tento týždeň malí akcionári spoločnosti Eurotunnel uskutočnili na valnom zhromaždení, nič nezmení na jej osude. Je predurčená na krach. Takto komentovali zmeny britskí analytici, ktorí hodnotili výmenu vo vedení Eurotunnela, keď nominantov veľkých akcionárov nahradili favoriti malých akcionárov. Z vedenia musel odísť Brit Richard Shirrefs a nahradil ho Francúz Jacques Maillot.

Eurotunnel dlhuje svojim veriteľom vyše 9 miliárd eur (viac ako 360 miliárd korún) a keď v roku 2006 nastane termín splatnosti pohľadávok bankám, vedenie nebude mať na ich pohľadávky dosť prostriedkov. Eurotunnel bude musieť ohlásiť bankrot a jeho majetok sa dostane do rúk veriteľských bánk. Ak by oba štáty financovali tunel, spájajúci Francúzsko a Veľkú Britániu, aspoň v takom rozsahu, ako sa podieľajú na financovaní cestnej siete, letísk, železnice a prístavov, súkromná firma Eurotunnel by bola zisková.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Sklamanie asi 700 000 francúzskych a 100 000 britských malých akcionárov zapríčinila tvrdohlavá politika bývalej britskej premiérky Margaret Thatcherovej, ktorá v roku 1986 nechcela prispieť na budovanie tunela z verejných peňazí pod kanálom ani penny. Ukázalo sa však, že sú viaceré investičné projekty, ktoré sú nad sily súkromného kapitálu. Výstavba tunela pod La Manchom patrí medzi ne. Stavba sa v dôsledku nepredvídateľných geologických podmienok predražila takmer o 100 percent a výnosy z prevádzky tunela nestačia na krytie bežných nákladov, splácanie úrokov a istiny. Dlh spoločnosti rastie, a preto je jej osud spečatený. Keď prišli akcie Eurotunnelu v decembri 1987 na trh, predávali sa za uvádzaciu cenu 2,83 eura. V roku 1989 dosiahli maximálnu hodnotu 13,95 eura. V súčasnosti sa predávajú za menej ako 60 centov a burzoví analytici ich označujú za bezcenné papiere. (tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 743
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 557
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 576
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 562
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 394
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 089
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu