FOTO - ČTK
LONDÝN/PARÍŽ - Legálny prevrat, ktorý tento týždeň malí akcionári spoločnosti Eurotunnel uskutočnili na valnom zhromaždení, nič nezmení na jej osude. Je predurčená na krach. Takto komentovali zmeny britskí analytici, ktorí hodnotili výmenu vo vedení Eurotunnela, keď nominantov veľkých akcionárov nahradili favoriti malých akcionárov. Z vedenia musel odísť Brit Richard Shirrefs a nahradil ho Francúz Jacques Maillot.
Eurotunnel dlhuje svojim veriteľom vyše 9 miliárd eur (viac ako 360 miliárd korún) a keď v roku 2006 nastane termín splatnosti pohľadávok bankám, vedenie nebude mať na ich pohľadávky dosť prostriedkov. Eurotunnel bude musieť ohlásiť bankrot a jeho majetok sa dostane do rúk veriteľských bánk. Ak by oba štáty financovali tunel, spájajúci Francúzsko a Veľkú Britániu, aspoň v takom rozsahu, ako sa podieľajú na financovaní cestnej siete, letísk, železnice a prístavov, súkromná firma Eurotunnel by bola zisková.
Sklamanie asi 700 000 francúzskych a 100 000 britských malých akcionárov zapríčinila tvrdohlavá politika bývalej britskej premiérky Margaret Thatcherovej, ktorá v roku 1986 nechcela prispieť na budovanie tunela z verejných peňazí pod kanálom ani penny. Ukázalo sa však, že sú viaceré investičné projekty, ktoré sú nad sily súkromného kapitálu. Výstavba tunela pod La Manchom patrí medzi ne. Stavba sa v dôsledku nepredvídateľných geologických podmienok predražila takmer o 100 percent a výnosy z prevádzky tunela nestačia na krytie bežných nákladov, splácanie úrokov a istiny. Dlh spoločnosti rastie, a preto je jej osud spečatený. Keď prišli akcie Eurotunnelu v decembri 1987 na trh, predávali sa za uvádzaciu cenu 2,83 eura. V roku 1989 dosiahli maximálnu hodnotu 13,95 eura. V súčasnosti sa predávajú za menej ako 60 centov a burzoví analytici ich označujú za bezcenné papiere. (tasr)