
ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV TASR
Len na oddelenie sprostredkovateľských služieb úradu v Bardejove denne prichádza takmer 1500 uchádzačov o zamestnanie. "Klesol počet zamestnancov, a práce pribudlo. Každý z nás je preťažený, prepracovaný," hovorí Andrea Rudnayová z úradu v Rožňave.
Ján Šveda z úradu vo Vranove nad Topľou hovorí, že opatrenie výrazne skomplikovalo činnosť na úseku sprostredkovania zamestnania - pre nárast počtu klientov a nedostatočný priestor na sprostredkovanie.
Na úrade v Žiline za problém považujú aj dochádzanie klientov z priľahlých obcí - návšteva úradu ich totiž finančne zaťažuje. "Tým vzrastá aj agresivita klientov."
Dlhodobo nezamestnaní tvoria podstatnú časť klientely úradov. Z evidovaných na úrade v Rožňave ich je okolo 80 percent, v Revúcej 64 percent, v Leviciach 52 percent, v Bardejove viac ako 46 percent.
Znásobením návštev pribudlo práce aj úradu v Leviciach. Ladislav Kollár z úradu tvrdí, že vo februári mali 16 880 kontaktov (s dlhodobo nezamestnanými). Jeden sprostredkovateľ vraj vybaví denne približne 100 uchádzačov o zamestnanie, "plus tí, ktorí sa prídu len informovať mimo pravidelného kontaktu".
Niekde situáciu riešili tak, že "kontaktovanie" robia aj v niektorých obciach. Podľa Ondreja Kvetka z úradu v Revúcej sa pracovné zaťaženie úradníkov zvýšilo, lebo popritom uzatvárajú dohody o aktivačných činnostiach. Dodáva, že na jedného sprostredkovateľa pripadá priemerne takmer 600 klientov.
Úradom pomáha aspoň to, ak sa nezamestnaní zaraďujú do aktivačných činností, pretože potom sa na úrade práce hlásia iba raz sa za mesiac. Katarína Potocká z úradu v Rimavskej Sobote hovorí, že vďaka tomu dnes jeden referent môže vybaviť o 23 klientov menej ako vo februári.