Minister vnútra včera skontroloval aj Oddelenie hraničnej kontroly Maťovské Vojkovce. FOTO TASR - SVÄTOPLUK PÍSECKÝ
VYŠNÉ NEMECKÉ - Deväť oddelení hraničnej kontroly a štyri hraničné priechody navštívil minister vnútra Vladimír Palko za dva dni. Zisťoval, ako je jeho rezort pripravený chrániť východnú hranicu Európskej únie. Význam 98,5 kilometra dlhej hranice s Ukrajinou stúpne ešte viac po vstupe Slovenska do schengenskej zóny, pravdepodobne v roku 2007.
Palko nepovedal, či je s úrovňou ostrahy hranice, s technickým a personálnym vybavením spokojný. Na otázku, či Slovensko napĺňa očakávania únie, odpovedal: "Neexistujú žiadne očakávania - existujú len povinnosti, dohody a termíny. Čo máme plniť, plníme. Na to, čo sme ešte nesplnili, máme vyčlenený čas a peniaze."
Únia vyčlenila pre Slovensko zo schengenského vyrovnávacieho fondu 54 miliónov eur, ministerstvo vnútra z nich vyčerpá 48. Najväčšou investíciou bude výstavba signalizačného zariadenia pozdĺž celej hranice, na ktorú ministerstvo vyhlási v najbližších dňoch konkurz.
Palko hovorí, že časť peňazí pôjde na rekonštrukciu alebo výstavbu oddelení hraničnej kontroly, ktoré chránia tzv. zelenú hranicu. "Chceme vytvoriť vhodné pracovné podmienky pre policajtov a humánne prostredie zadržaných migrantov."
Oddelenia dnes podľa neho majú dosť terénnych vozidiel, snežných skútrov, zariadení na čítanie odtlačkov prstov či overovanie pravosti dokladov, prístrojov na nočné videnie a ďalšieho vybavenia, ktoré sa postupne podľa potreby modernizuje. Únia prispeje aj na schengenský informačný systém druhej generácie, ktorý bude slúžiť na evidenciu žiadateľov o azyl.
Z 500 tabuľkových miest na hraniciach je dnes obsadených 372. Ministerstvo sa snaží motivovať na prácu na oddelení hraničnej kontroly zvýšením rizikového príspevku o 1 500 korún mesačne.
Policajný prezident Anton Kulich hovorí, že na rozdiel od minulosti, keď najviac migrantov zaznamenali na hraniciach s Rakúskom a Českom, v posledných dvoch rokoch je "najväčší tlak" na slovensko-ukrajinskú hranicu. Ministerstvo pripravuje aj návrh na prísnejšie tresty pre prevádzačov.
Dnes je za nedovolené prekročenie hranice sadzba do 5 rokov, pre člena organizovanej skupiny od 5 do 8 rokov, ak dôjde aj k ublíženiu na zdraví do 12 rokov, a keď prevádzač spôsobí smrť, až 15 rokov. "Pri nedovolenom prekročení hranice navrhujeme zvýšiť trest až na 8 rokov, ak prevádzač spôsobí smrť, až na 20 rokov," povedal Kulich.
MIKULÁŠ JESENSKÝ