Sociálna poisťovňa od začiatku roka zažíva nápor - k množstvu žiadostí o dôchodok sa pridalo zvyšovanie dôchodkov v dvoch termínoch - februárovom a decembrovom a najnovšie musí administratívne spracovať aj tisíckorunový príspevok pre dôchodcov. Čo to pre Sociálnu poisťovňu znamená, hovorí predseda rady riaditeľov FRANTIŠEK HALMEŠ.
Ako zvláda sociálna poisťovňa nápor povinností? Podľa našich informácií čakajú niektorí žiadatelia o dôchodok na rozhodnutie aj dva-tri mesiace.
"Nepredpokladali sme, dokonca ani v rozpočte poisťovne, taký veľký záujem o predčasné starobné dôchodky a odložené dôchodky. Veríme, že stúpajúcu krivku žiadostí máme za sebou a v apríli nastane ich pokles. Sociálna poisťovňa dnes nemá také kapacity, aby bola schopná plynulo zvládnuť nápor žiadostí. To ale neznamená, že niekto stratí nároky, môže sa len stať, že poisťovňa využije čas na rozhodnutie, ktorý jej zákon poskytuje, a to 60 a v zložitých prípadoch 90 dní. Prijali sme mimoriadne opatrenia - presunuli sme ľudí na dôchodkový úsek, sústredili tam informatickú podporu, robí sa skoro na dve zmeny. Žiadostí je výrazne viac ako v iných rokov v tomto čase."
Aké bude mať poisťovňa náklady na zvyšovanie dôchodkov a výplatu jednorazového príspevku?
"Pôvodný zámer zákona predpokladal jedno zvýšenie k 1. júlu, no došlo k rozdeleniu na dve časti, aby sa urýchlene reagovalo na zvýšenie nákladov dôchodcov. Poisťovňa týmito dvoma zvýšeniami nestratí ani nezíska z hľadiska nákladov zo základných fondov (z ktorých sa vyplácajú dávky a dôchodky), bude mať len vyššie náklady na realizáciu zo správneho fondu, z ktorého žije. Jedno zvýšenie stojí viac ako 30 miliónov, tento rok to teda bude dvakrát 30 miliónov. Na výplatu jednorazového príspevku budú náklady nižšie, možno 60 percent z nákladov potrebných na zvýšenie dôchodkov. Ak parlament tisíckorunový príspevok schváli, bude vyplatený zo základných fondov, neohrozí solventnosť poisťovne, ale zníži jej bilanciu, teda kladné saldo, ktoré bolo plánované vo výške 20 miliárd korún, a to o 1,2 miliardy, čo sa dotkne aj verejných financií."
Ste schopní tisíckorunový príspevok vyplatiť dnešným dôchodcom už v júli?
"Ak parlament zákon schváli v prvej polovici júna, sme schopní vyplácať ho v ďalšom mesiaci. Ak ho parlament schváli v druhej polovici mesiaca júna, nie je možné už v júli príspevok vyplácať."
Prvý pilier, z ktorého vyplácate dôchodky, garantuje zásluhovosť, teda kto do systému viac odvedie, viac dostane. Dôsledkom sú niekedy až tridsaťtisícové dôchodky, ktoré ste ľuďom priznali. Ako dlho môže takýto systém vydržať, kým bude treba siahať na odvody či opäť posúvať dôchodkový vek?
"Poisťovňa v kalkuláciách predpokladala, že najbližšie 3-4 roky je valorizácia v priebežnom systéme výhodná pre dôchodcov oproti náhodným zvyšovaniam, ktoré sa uplatňovali v minulosti na základe politických rozhodnutí. Spôsob, ktorý je zakotvený v dnešnom zákone, totiž garantuje nielen nominálny, ale aj reálny rast dôchodkov, reálny už na budúci rok o štyri percentá. Výhodnosť nastavenia prvého piliera je istou kompenzáciou za to, že došlo za posledné roky k reálnemu poklesu dôchodkov vo vzťahu k priemernej mzde. Pravda je, že z dlhodobého hľadiska sa nedá postupovať pri valorizácii v prvom pilieri takýmto spôsobom. Koľko to vydrží poisťovňa, nie je otázka pre nás, budeme realizovať valorizáciu do času, kým sa nezmení zákon. Ten garantuje aj solventnosť poisťovne, ak sa nezmení zákon, štát je povinný poskytnúť poisťovni nenávratnú pôžičku. Faktom je, že keby neboli k dispozícii peniaze po privatizácii SPP, nebolo by možné urobiť takúto odvážnu reformu dôchodkového systému."
Aké sú zatiaľ reakcie ľudí na dôchodky v novom systéme?
"Najmä tí, ktorí patrili do vyšších príjmových skupín sú milo prekvapení rozhodnutiami o výške dôchodku. Nové pravidlá sa totiž stále nezafixovali do očakávaní dôchodcov. Druhá vec je, že zatiaľ nemáme skúsenosti s reakciami dôchodcov, ktorým vznikne nárok na dôchodok po predĺžení dôchodkového veku o deväť mesiacov. V prvých troch rokoch prechodné opatrenia čiastočne eliminujú zákonom predpokladanú úplnú zásluhovosť výšky dôchodku. Diferenciácia vo výške dôchodkov sa v budúcnosti prejaví aj diferencovanými reakciami. Pravdepodobne aj negatívne, ale v prípade, že žiadateľ nemá v posledných rokoch nijaké zárobky, napr. bol nezamestnaný, zákon umožňuje, aby sa prihliadalo aj na roky, ktoré predchádzajú roku 1994. Nový zákon o sociálnom poistení iste prehĺbi rozdiely. Princíp solidarity, ktorý bol uplatňovaný v minulosti sa zmenil na princíp zásluhovosti."