
Tunel pod Braniskom bude podľa odborníkov svojím vybavením patriť k najmodernejším v Európe.
FOTO PRE SME - JUDITA ČERMÁKOVÁ
hovorí, že po nedávnych katastrofách v tuneloch sa podstatne sprísnili kritériá na bezpečnosť. „Tunel Branisko bude vybavený najmodernejšou technikou. To sa samozrejme premietlo aj do ceny.“
Po tragických požiaroch v alpských tuneloch sa pod Braniskom rozšíril počet únikových ciest z pôvodne plánovaných šesť na trinásť. „Únikové východy sú rozmiestnené vo vzdialenosti tristo metrov, na každých 240 metroch budú skrinky SOS, každých 120 metrov protipožiarne výklenky s hydrantmi. Vetranie zabezpečí systém cez ovládateľné vetracie klapky. Prostredníctvom nich sa budú splodiny z telesa tunela vysávať. Je to dôležité najmä pri požiaroch.“
Vedúci strediska Hydrostavu Bratislava Miroslav Babjar hovorí, že projektanti aplikovali európske normy aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Okolo cesty sú žľaby, ktoré v prípade vznietenia tekutých horľavín utlmia účinky horenia. Sifónové šachty rozmiestnené vo vzdialenosti 60 metrov majú samozhášajúci účinok. V tuneli je požiarny vodovod napájaný z dvoch zdrojov. Ich výdatnosť vyhovuje požiadavkám požiarnej ochrany na tristo percent. Povrch vozovky bude z betónu a nie horľavého asfaltu. Všetky zariadenia bude kontrolovať a usmerňovať riadiaci systém pripojený na počítačové centrum. Kamery zabezpečia permanentný dohľad.
„Tunel Gotthard bol projektovaný ako jeden z najbezpečnejších na svete. Napriek tomu v ňom došlo k tragédii. Príčina však nie je v stavbe. Požiar vznikol po havárii nákladných vozidiel. Aj keď sme v aktívnej a pasívnej bezpečnosti oveľa ďalej ako v časoch výstavby Gottharda, havária a požiar sa nikdy a nikde nedá úplne vylúčiť,“ povedal Miroslav Babjar.