Tunel Branisko má európsky štandard

Branisko - prvý diaľničný tunel na Slovensku, ktorý začali raziť v roku 1997 a do skúšobnej prevádzky ho odovzdajú 1. júla na budúci rok, bude spĺňať európsky bezpečnostný štandard. Hlavný vedúci stavebnej správy výstavby tunela Branisko Štefan Svetlanský


Tunel pod Braniskom bude podľa odborníkov svojím vybavením patriť k najmodernejším v Európe.



FOTO PRE SME - JUDITA ČERMÁKOVÁ

hovorí, že po nedávnych katastrofách v tuneloch sa podstatne sprísnili kritériá na bezpečnosť. „Tunel Branisko bude vybavený najmodernejšou technikou. To sa samozrejme premietlo aj do ceny.“

Po tragických požiaroch v alpských tuneloch sa pod Braniskom rozšíril počet únikových ciest z pôvodne plánovaných šesť na trinásť. „Únikové východy sú rozmiestnené vo vzdialenosti tristo metrov, na každých 240 metroch budú skrinky SOS, každých 120 metrov protipožiarne výklenky s hydrantmi. Vetranie zabezpečí systém cez ovládateľné vetracie klapky. Prostredníctvom nich sa budú splodiny z telesa tunela vysávať. Je to dôležité najmä pri požiaroch.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vedúci strediska Hydrostavu Bratislava Miroslav Babjar hovorí, že projektanti aplikovali európske normy aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Okolo cesty sú žľaby, ktoré v prípade vznietenia tekutých horľavín utlmia účinky horenia. Sifónové šachty rozmiestnené vo vzdialenosti 60 metrov majú samozhášajúci účinok. V tuneli je požiarny vodovod napájaný z dvoch zdrojov. Ich výdatnosť vyhovuje požiadavkám požiarnej ochrany na tristo percent. Povrch vozovky bude z betónu a nie horľavého asfaltu. Všetky zariadenia bude kontrolovať a usmerňovať riadiaci systém pripojený na počítačové centrum. Kamery zabezpečia permanentný dohľad.

„Tunel Gotthard bol projektovaný ako jeden z najbezpečnejších na svete. Napriek tomu v ňom došlo k tragédii. Príčina však nie je v stavbe. Požiar vznikol po havárii nákladných vozidiel. Aj keď sme v aktívnej a pasívnej bezpečnosti oveľa ďalej ako v časoch výstavby Gottharda, havária a požiar sa nikdy a nikde nedá úplne vylúčiť,“ povedal Miroslav Babjar.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 668
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 446
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 376
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 440
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 630
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 963
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 214
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu