
Od 1. marca 2002 si za európske meny nekúpite nič - nahradí ich euro. FOTO - REUTERS
Odpočítavanie sa začalo. Nemecká marka, francúzsky frank, rakúsky šiling či talianska líra majú pred sebou posledný rok života - od 1. marca 2002 si už za tieto meny nekúpite nič. Dňom „D“ pre spoločnú menu bude síce prvý januárový deň budúceho roka, keď sa začne eurom platiť v obchodoch. Až po dvoch skúšobných mesiacoch sa národné meny stanú definitívne súčasťou zbierok numizmatikov.
Mince ako Eiffelovka
Odpočítavanie sa začalo aj pre európske inštitúcie. V histórii nevídaná transakcia vstupuje do finále - do roka musí prebehnúť výmena národných mien v 11 členských krajinách eurozóny za spoločné euro. Len do malého Rakúska je do 1. januára 2002 potrebné dodať 7,5 tony mincí euro. Toľko váži železná konštrukcia Eiffelovej veže v Paríži.
Rakúski bankári upozorňujú, že v pohotovosti sú aj falšovatelia peňazí. Majú už len rok, aby dali do obehu svoje nemecké marky a talianske líry, ktoré falšujú najradšej. Falošné euro už takým ľahkým sústom nebude. V rakúskej spolkovej krajiny Korutánsko sú v obehu falošné marky. „Myslíme si, že je za tým východoeurópska a sicílska mafia,“ povedal pre ORF Robert Miklau z kriminálnej polície v Klagenfurte.
Euro aj pre Slovákov
Eurom musia Rakúšania vyzbrojiť aj susedné štáty. Podľa ORF budú Slovensko, Česká republika a Maďarsko zásobované novou menou od 1. decembra 2001. Rakúska národná banka odhaduje, že v týchto štátoch sa nachádza asi 20 miliárd šilingov v hotových peniazoch, ktoré bude rovnako potrebné vymeniť. Výmena musí byť plynulá, aby neohrozila turistický ruch.
Chladní Nemci
Celkom iné problémy dnes trápia Nemcov. Rok pred zavedením eura do každodenného života ostáva stále ešte 60 percent Nemcov voči novej mene chladných. Spolková vláda bola prinútená vyčleniť 24 miliónov mariek na reklamnú kampaň, ktorú nedávno rozbehla jedna z najväčších európskych reklamných agentúr Publicis.
Agentúra má teraz zacielené na kategórie, ktoré inzeráty v médiách nezasiahnu. Prvú skupinu tvoria starší ľudia a postihnutí. „Analýzy ukázali, že tieto kategórie nečítajú veľmi noviny, a tak sme sa rozhodli informácie o eure dostať do letáčikov na lieky a do cirkevných novín,“ povedal skupine novinárov zo strednej a z východnej Európy Gregor Halff z reklamnej agentúry.
Ďalšou skupinou sú deti, ktoré svojimi nekonečnými otázkami nútia rodičov poznať odpovede na všetko. „Pre deti sme euro dostali do najpočúvanejších rozhlasových rozprávkových relácií,“ hovorí Halff, sám Holanďan, ktorý sa na euro teší z veľmi prozaických dôvodov. Bratovi už nebude musieť splácať dlh v holandských guldenoch.
Do útoku onedlho nasadí agentúra osobnosti z politiky a spoločnosti. „Nemôžem vám povedať, kto to bude presne. Určite to bude jeden z bývalých nemeckých kancelárov,“ povedal pre SME. Vylúčil však, že by mohlo ísť o exkancelára Helmuta Kohla. „Kohl je zdiskreditovaný aférou okolo čiernych kont,“ dodal.
MIRIAM ZSILLEOVÁ