Železnička vo Vychylovke potrebuje milióny

VYCHYLOVKA - Úzkorozchodná lesná úvraťová železnička v kysuckej Vychylovke patrí k unikátom svojho druhu nielen na Slovensku. Podobná je síce tej v Čiernom Balogu, úvraťový systém má však iba vychylovská. Dokáže prekonať svah s prevýšením 217 metrov.


Unikát stredoeuróúpskeho formátu - úzkorozchodná lesná úvraťová železnička v kysuckej Vychylovke. FOTO ARCHÍV



Na začiatku 20. storočia, keď bola postavená, slúžila na zvážanie dreva. Významným momentom bolo aj dopravné prepojenie medzi Kysucami a Oravou, s využitím možnosti napojenia na košicko-bohumínsku železnicu. Dnes je táto jediná funkčná lesná úvraťová železnica v strednej Európe súčasťou Kysuckého múzea. Historická železnička je nielen národnou kultúrnou pamiatkou, ale aj dokumentom z dejín lesnej dopravy na Slovensku. Kedysi jej trať merala 110 kilometrov. Technický pokrok a nerentabilnosť však spôsobili, že prevádzkovatelia sa ju v 70. rokoch rozhodli zrušiť. Podarilo sa však pred demontovaním uchrániť 11 kilometrov trate, prevádzku obnovili na viac ako 3,5-kilometrovom úseku. „Bolo to len vďaka fanúšikom a priaznivcom, ktorým na tomto technickom unikáte záležalo,“ hovorí riaditeľka múzea Mária Húšťavová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V posledných rokoch sa však boria s problémami, ktoré zapríčinili povodne a následné viacnásobné zosuvy pôdy. Veľké množstvo zeminy zasypalo a poškodilo viaceré úseky železničky. Podľa riaditeľky sa škody odhadujú asi na 19 miliónov korún. Ešte predtým železničku postihol v roku 1988 veľký požiar, pri ktorom vyhorelo celé provizórne depo. Poškodil najmä dieslové lokomotívy a vozne. Parné rušne oheň zasiahol v menšom rozsahu.

Na Krajskom úrade v Žiline existuje štúdia na rekonštrukciu železničky a opätovné dopravné prepojenie regiónu Kysúc a Oravy. V prípade, že parlament schváli štátny rozpočet podľa súčasného návrhu, malo by sa na práce v budúcom roku vyčleniť 11 miliónov korún.

Okrem nedostatku peňazí sa nadšenci železničky stretávajú s ďalším problémom a tým sú rozkradnuté desiatky metrov koľajníc a podvalov. Ľudia historické koľajnice používajú napríklad pri stavbe domov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 694
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 679
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 741
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 703
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 695
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 266
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 223
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 302
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu