
FOTO - ARCHÍV
Po novembrovej revolúcii sa stal tlačovým hovorcom Občianskeho fóra, neskôr vlády. Pred šiestimi rokmi sa stal generálnym riaditeľom spoločnosti CET 21, ktorá získala licenciu na vysielanie TV Nova.Spoločnosť Česká produkční invest, blízka Vladimírovi Železnému, v utorok oficiálne vstúpila do slovenskej televízie Global. Z nej chce Železný vybudovať konkurenta televízie Markíza. VLADIMÍR ŽELEZNÝ včera poskytol denníku SME rozhovor.
Prečo ste sa rozhodli preniknúť na Slovensko?
„Slovensko je pre nás vysnívanou krajinou, je to pre nás jediný priestor, do ktorého môžeme preniknúť s tým, čo sme dokázali, s tým čo máme, aj s tým, ako vyzerá televízia. Výhody, aké máme na Slovensku, nemáme v žiadnej krajine. Jazyková bariéra je na Slovensku veľmi nízka. Vďaka dlhoročnému vysielaniu Československej televízie sú diváci na oboch stranách ochotní prijímať televízny program v jazyku druhej krajiny. A unikátna je aj bezbariérovosť televíznej kultúry - rovnakí humoristi, speváci, herci, podobný prístup k rozvoju televízie.“
Aká je vaša predstava novej televízie. Ostane regionálnou televíziou alebo bude mať podobnú štruktúru ako TV Nova?
„V oblasti zábavy bude pripomínať viac Novu. Neviem si predstaviť televíziu s regionálnou zábavou. Vysielať budeme aj zahraničné filmy. Regionálny charakter sa zachová v publicistike, v spravodajstve a regionálnych reláciách.“
Zmení sa názov TV Global?
„Zatiaľ nie. Nechceme sa ponáhľať. Aj keď si myslím, že názov Global je pre televíziu s výraznými regionálnymi prvkami nadhodnotený, skôr by sa hodil skromnejší názov.“
Kedy diváci zaznamenajú prvé zmeny vo vysielaní?
„Na začiatku alebo v prvej tretine budúceho roku. Skôr nie. Potrebujeme urobiť niektoré kroky, aby sme sa objavili v kvalitnej podobe. Najprv potrebujeme podrobný prieskum záujmov slovenského diváka. Veľmi si prajeme, aby sme nastupovali v čase, keď budú na Slovensku peoplemetre. Slovensko je veľmi zvláštna televízna krajina, na prieskumy sledovanosti používa výhradne denníky. Tie slúžia len dominantnej televízii. Keď si rodina sadne k denníku a premýšľa, čo sledovala v poslednom týždni, spomenie si len na prevažujúce sledovanie. ‘Pozerali sme sa na tento film.‘ Ale to, že počas filmu niekoľkokrát prepli na inú televíznu stanicu, už nezaznačia. V Európe denníky posilňovali hlavného vysielateľa o 9 - 11 percent. Pri nástupe peoplemetrov sa tie pomery zmenili. Až keď bude program korektne meraný, má význam nastúpiť s plnohodnotným plnoformátovým programom.“
Ako a kedy sa zmení vedenie Globalu? Kto bude generálnym riaditeľom televízie?
„Naším predstaviteľom na Slovensku je Mgr. Richard Rybníček, ktorý odviedol veľmi korektnú a vynikajúcu prácu. O konkrétnych personálnych otázkach budeme rokovať v najbližších dňoch. Nechceli sme umelo predbiehať rozhodnutie rady, ktoré si veľmi vážime. Vieme, že rozhodovala vo veľmi ťažkej situácii.“
Kedy začnete využívať tri nové frekvencie?
„Tento alebo budúci týždeň začneme rokovať s telekomunikačným úradom.“
Budú mať Global a Nova spoločné programy, aké?
„Global bude samostatnou televíziou, s vlastnou identitou. Môže a bude využívať niektoré programy z Novy, know-how z Novy - niektoré programy, ktoré si Nova vyrába, prinesieme v slovenskej podobe a taktiež bude mať k dispozícii niektoré časti zahraničnej knižnice, z ktorej čerpá Nova. Už dlhší čas zbierame ‘slovenské vysielacie práva‘, pre prípad, že by sme sa na Slovensko dostali. Global bude mať vlastných moderátorov, redaktorov, vlastnú publicistiku, spravodajstvo a vlastnú grafiku. Sú to prvky, ktoré vytvárajú vlastnú identitu televíznej stanice.“
Ako vnímate to, že ešte pred verdiktom rady vás v Markíze a ďalších médiách blízkych Pavlovi Ruskovi označovali za zločinca?
„Stretol som sa s tým aj na rade, kde citovali list pána Klinkhammera (výkonný riaditeľ CME, ktorá má 49 % podiel v STS Markíza - pozn. red.) adresovaný rade. Podávame trestné oznámenie. Bude ma veľmi, veľmi zaujímať, ako pán Rusko, pán Klinkhammer a ďalší obstoja pri vysvetľovaní, keď sa začne trestné stíhanie. Budeme sa brániť pomocou právnikov, verejne na to nechceme reagovať.“
Koľko korún mienite investovať do Globalu?
„To je skôr otázka pre Českú produkčnú invest, no môžem povedať, že sa budú pohybovať v stovkách miliónov korún.“
Ako vnímate slovenský mediálny trh?
„Zatiaľ je nevyvinutý, umelo strnulý. Veríme, že hlavne nástup peoplemetrov prinesie významnú zmenu a sprofesionalizuje tento trh.“
Na Slovensku už boli pokusy konkurovať Markíze. Pokúšali sa o to VTV aj Luna, ale neboli úspešné, neobávate sa podobného konca?
„Kuriózne práve situácia na trhu nám umožnila vstup na Slovensko. Na celej planéte existujú len tri spoločnosti, ktoré môžu vstúpiť na Slovensko a neprerobiť. Je to Česká televízia, Prima a Nova. ČT z pozície svojej verejnoprávnosti nemôže vstupovať do súkromných podnikov, Prima neprejavila záujem, ostala Nova. Všetci ostatní, nech prichádzajú odkiaľkoľvek, budú vstupovať zo zelenej lúky, budú budovať televíziu od začiatku, prerobia. Tento trh nemá toľko prostriedkov, aby uživil dve veľké televízie. Našou výhodou je to, že ušetríme veľkú časť prostriedkov práve spoluprácou s Novou. Pre programy, ktoré kupujeme pre Novu, len prikupujeme slovenské vysielacie práva. Sú to ušetrené prostriedky, vďaka ktorým sa môžeme ocitnúť na Slovensku v pásme zisku. Verím, že nikto na Slovensku - ani rada, ani politici, a nakoniec ani mediálna komunita nemajú záujem o to, aby na Slovensku vznikali ďalšie a ďalšie televízie, ktoré budú znovu a znovu krachovať. My chceme byť úspešní a ziskoví.“
Sledovanosť Globalu je dnes 0,8 percenta? Aký je váš cieľ a v akom časovom horizonte?
„Predpokladáme, že v prvom roku vysielania by sme sa mohli dostať na 30 - 35 percent výkonu Markízy, možno 40 percent. Keď to dosiahneme, bude to dobrý základ na nástup do druhého roku, keď si trúfneme konkurovať Markíze ako rovný rovnému.“
/p>