BRATISLAVA – Je verejným tajomstvom, že domáci dodávatelia za to, že veľké obchodné reťazce začnú predávať ich tovar, platia 20– až 80-tisícové sumy navyše. Okrem toho ich hypermarkety a supermarkety bombardujú ďalšími podmienkami, ktorými sa majú podieľať na riziku prípadnej nepredajnosti tovaru. Nemenovaný pán z radov dodávateľov sa dokonca vyjadril, že s gangstermi sa dá vyjednávať, ale s hypermarketmi a supermarketmi nie.
Istá potravinárska firma zo Záhoria priznala, že jej prvá a jediná obchodná návšteva u šéfov francúzskeho reťazca Carrefour netrvala ani päť minút. „Žiadali od nás desiatky tisícov – vstupné poplatky, akciové ceny, poplatky za reklamu… Mali ‘prešpízované‘ všetko. Povedali – my vám urobíme takýto obrat, ale ak ho prekročíte, dáte nám z toho toľkoto percent. V skutočnosti by sme však na toto percento ešte museli doplatiť! A ak by oni sami nedosiahli proklamovaný obrat, nevrátili by nám nič!“
Podľa výrobcov podmienky nadnárodných reťazcov hraničia až s vydieraním. Čím menší dodávateľ, tým väčší strach, že hypermarket dá kedykoľvek prednosť inému, povoľnejšiemu konkurentovi. Výrobcovia však dobre vedia, že mnohí z nich sa ešte nezobudili zo starých čias a nie sú ochotní pracovať efektívnejšie.
Vedia aj to, že malá predajňa im nikdy nezaručí taký odbyt ako veľké reťazce. Preto sa radšej snažia udržať v ich priazni a čušať.
Palma-Tumys, jeden z najväčších slovenských výrobcov potravín, sa rozhodla nemlčať. Ako nám potvrdil jej generálny riaditeľ Ivan Ivanič, vyzvala domácich potravinárov, aby sa nebáli a poukazovali na negatívne skúsenosti s hyper– a supermarketmi.
Práve je totiž obdobie, počas ktorého Protimonopolný úrad SR mapuje dodávateľské vzťahy s obchodnými reťazcami. Do mája má zbierať pripomienky a po ich vyhodnotení by sa mali premietnuť aj do zákona.
(ru)
Tematicky príbuzný článokNaši výrobcovia sa o praktikách supermarketov boja hovoriť