
FOTO SME - PAVOL MAJER
Koľko žiakov musí byť v triede a koľko tried musí mať škola, aby ešte mala nárok na existenciu?
„Doteraz sme takéto kritériá nemali a práve to by sme chceli vyriešiť v pripravovanom zákone o financovaní základných a stredných škôl. V normálnych školách je totiž priemerný náklad na jedného žiaka za rok od 15- do 18 000 korún a v malotriedkach je to 30- až 60 000 korún. Súvisí to práve s naplnenosťou tried. Triedy nie sú naplnené najmä na juhu Trnavského a Nitrianskeho kraja - zatiaľ čo tu je v triede priemerne ani nie desať detí, napríklad v Trenčianskom kraji je to takmer sedemnásť. Problém je aj v tom, že na Slovensku je 247 škôl, v ktorých je len jediná trieda.“
Čo je v tejto sume zahrnuté?
„Sú v tom platy učiteľov a ostatných zamestnancov, školské potreby, energie, prevádzkové náklady. Samozrejme, ak sú v škole triedy od jedna do deväť a v každej je 18 - 20 žiakov, je to rozhodne lacnejšie, ako keď je v tej istej budove malotriedka.“
Aký je najnižší možný počet detí v triede?
„Dnes to nie je určené, ale podľa nového zákona by to malo byť desať žiakov.“
Prečo dodnes fungujú malotriedky, keď je to neefektívne? Je to preto, že deti nemôžu dochádzať do vzdialenejšej školy?
„Je to preto, že starostovia chcú zachovať školu v obci alebo regióne. Krajský úrad nemá až taký záujem, aby takéto školy existovali, lebo je to drahé. Práve preto, aby sa odbúralo financovanie neefektívnych škôl, vytvorili sa racionalizačné komisie, ktoré hľadajú možnosti, ako takéto školy spojiť. Lebo ak sa v malotriedkach spájajú ročníky, trpí tým aj kvalita vyučovania.“
Prečo si obec namiesto školy nefinancuje napríklad školský autobus?
„Je to drahé. Aj keď podľa našich prepočtov lacnejšie ako financovanie dvoch neefektívnych škôl. V novom zákone bude stanovený minimálny počet žiakov v triede na jedného učiteľa - desať detí. Ak však obec bude mať v triede len sedem detí - dostane iba 70 percent učiteľovho platu. A obec sa môže rozhodnúť, či zvyšnú sumu učiteľovi doplatí, alebo sa spojí s inou školou a vytvoria plnohodnotnú triedu a deti budú napríklad dovážať školským autobusom.“
Kto bude platiť autobus?
„Buď by to platil štát, alebo by sa to financovalo z prostriedkov, ktoré sa ušetria spojením. A nemusí to byť ani autobus - môže to byť aj mikrobus alebo môžeme preplácať cestovné náklady rodičom, ktorí budú ochotní voziť deti autami. Keď bude mať kompetencie obec, môžu sa občania sami rozhodnúť, ktorá z možností je výhodnejšia.“
A ako to bude v oblastiach kde síce sú malotriedky, ale sociálna situácia obyvateľov je veľmi zlá a iná škola je nedostupná?
„Počítame s tým, že v niektorých obciach sa ukáže zachovanie malotriedky ako nevyhnutnosť. Môžu to byť oblasti s vyšším počtom rómskych obyvateľov, ale aj iné špecifické prípady. Keby sme napríklad zrušili malotriedku v dedine Bodíky, deti by museli cestovať do inej školy 30-40 kilometrov. Takéto prípady sa už budú riešiť v rámci rozporového konania - ak niektoré školy dostanú viac peňazí, budú na to musieť byť vážne dôvody. Výnimku nebude môcť dostať každý.“
Ako sa školám peniaze prideľujú dnes?
„Podľa takzvaného historického princípu, teda - koľko peňazí niekto dostával doteraz, toľko dostane aj dnes. Doteraz sa prideľovali financie rovnako pre všetky školy.“
Viete už, koľko sa novými opatreniami ušetrí?
„Neušetrí sa nič. Ale na školstvo je všeobecne málo peňazí a takto budú rozdelené spravodlivejšie.“
MONA GÁLIKOVÁ