
. Existuje ešte druhý dôvod pre dôraz na rozvoj osobných kvalít: prostredníctvom toho, čo je, má väčší vplyv na ostatných, než prostredníctvom toho, čo hovorí a čo robí. Svojim správaím a svojimi postojmi vytvára príklad, ktorí budú ostatní ľudia nsledovať. Pre podriadených hrá totiž rolu vzoru.
Spôsob, ako sa väčšina ľudí učí svoje „automatické správanie a postoje, je prostredníctvom napodobovania nejakého vzoru v našom živote. Začína sa st ým už v rannom detstve a v tejto fáze života je to takisto úplne samozrejmé. Aj dospelý človek pokračuje absorbovaní správania a postojov iných ľudí, i keď to nie je také viditeľné. Napriek tomu má stále sklon preberať správanie a postoje tých, v ktorých vidí v nejakom smere svojich vodcov alebo vzory, aj keď je s ním v kontakte len veľmi málo alebo sprostredkovane
Takýmto spôsobom sa učí preto, lebo je to ľahké a prirodzené. Nepremýšľa o tom, jednoducho sa to tak deje. Manažér preberá, aj keď si to neuvedomuje, určité zvyklosti od manažérom, s ktorými mal predchádzajúce skúsenosti. Človek napodobuje správanie ostatných ľudí, pretože je to často nástroj prežitia, a po čase sa tak správa automaticky.
Buďte vzorom
Akonáhle sa manažér stane príkladom pre ostatných, môže to vedome využívať na vytvorenie účinku, ktorý si praje. Tým, že na seba preberie funkciu vzoru, môže začať využívať možnosti tejto formy učenia v podobe ovplyvňovania ostatných ľudí. Je lepšie byť si vedomí príkladu, ktorý vytvára, ako si to neuvedomovať a nestarať sa o to. Neznamá to však pokúšať sa byť stopercentne dokonalý, dobré je byť si vedomý tohi, že je pre ostatných určitým vzorom.
Ľudia pozitívne reagujú na niekoho, kto je skutočný a úprimný, kto za nimi prichádza a hovorí s nimi. Od svojich vzorov neočakávajú dokonalosť, ale skutočne oceňujú, keď títo ľudia priznávajú, že sa tiež niekedy dopúšťajú chýb. Je to priznanie, ktoré je mimoriadne závažné.
Byť vzorom si vyžaduje, aby si uvedomil, kedy nie je v práve. Tým nestráca rešpekt svojho okolia, ale v skutočnosti sa naopak zvýši.
Niekedy človeku samotnému dáva jeho správanie zmysel, ale ostatný mu nerozumejú. Tí, ktorí na seba preberú rolu vzoru sa musia zároveň postarať o to, aby boli jednoznační a otvorení. To pomôže ostatným ľuďom, aby tento vzor rozoznávali a chápali. Nemôže predokladať, že iní ľudia pochopia zámery existujúce v pozadí jeho správania. Musí svoje zámery a ich dôvody vysvetliť a zvýšiť tak pozitívne efekt svojho správania.
Ak ostatní ľudia reagujú inak, než zamýšľal, mal by považovať za príčinu svoje vlastné správanie. Nemá zmysel hovoriť: „Mali by….“ Oni to nerobia a tak sa musí pokúsiť v záujme dosiahnutia určitej odozvy, ktorú potrebuje, urobiť inak.
Ak nevie, ako zlepšiť účinok, ku ktorému jeho správanie viedlo, vždy sa ešte môže pokúsiť vyslovene povedať: „To je to, čo som tým sledoval, ale nefunguje to. Čo musím urobiť, aby to u vás našlo odozvu?“ Ľudia obvykle pozitívne reagujú na tento druh priamej žiadosti o pomoc a to opäť zvyšuje rešpekt, ktorý k nemu majú a vytvára to aj akýsi vzor konštruktívneho správania.
Všetky prípravné práce slúžiace manažérovmu rozvoju z neho automaticky vytvoria vzor pre ostatných. Existuje však ešte niečo iného, čo môže urobiť a mu pomôže ľahko zlepšiť príklad, ktorý dáva.
Používanie metódy napodobovania vzorov pre seba.
Akonáhle si uvedomí, ako účinné a ľahké je napodobovanie vzorov ako spôsob učenia, môže túto metódu vedome používať pre svoj rozvoj. Existuje však ešte niečo inéh, čo môže urobiť a čo mu pomôže ľahko zlepšiť príklad, ktorý dáva:
Akonáhle si uvedomí, aké účinné a ľahké je napodobňovanie vzorov ako spôsob učenia, môže túto metódu vedome použiť pre svoj rozvoj. Postup je dosť jednoduchý:
- Rozhodnúť sa, aké vlastnosti by si rád do budúcna osvojil. Môžu to byť konkrétne znalosti, schopnosti, zručnosti.
- Nájsť si niekoho, kto má danú vlastnosť, ktorú by chcel mať. Môže to byť niekto, koho pozná osobne, alebo niekto, o ktorom vie. Môže to byť dokonca aj fiktívna osoba, alebo osoba z televízie.
- Starostlivo pozorovať, ako sa tento človek správa, keď určitú vlastnosť demonštruje. Mal by venovať zvláštnu pozornosť jeho držaniu tela a miestu, ktoré zaujíma, výrazu jeho tváre a tónu jeho hlasu.
- Ak ho pozná osobne, mal by sa ho spýtať, na čo myslí tesne predtým i počas toho, keď túto vlastnosť demonštruje. Táto dodatočná informácia mu pomôže napodobniť stav mysle, ktorý potom podporí jeho správanie. Jeho vzor však nemusí vedome poznať túto informáciu, ale keď sa ho spýta, pravdepodobne si ju uvedomí.
- Vyskúšať si byť presne ako on, keď demonštruje túto vlastnosť. Toto imitovanie je prvou fázou preberania vzorov a je najlepšie sa o ňu pokúšať v súkromí.
- Prispôsobiť svoje imitovanie tak, aby zodpovedalo jeho osobe. To je trochu ako upraviť svoj odev, aby človeku lepšie padol. Možno zistí, že sa lepšie cíti, kedy menej vraští čelo, sedí vzpriamenejšie a podobne. Mal by si skúšať svoje úpravy dovtedy, kým sa nebude cítiť pohodlne.
- Vyskúšať si toto správanie. Potom je už možné vyskúšať si takéto správanie na verejnosti. Skôr to však budú sprevádzať zmiešané pocity, postupom čase sa to však prelomí.