Bratislava 22. októbra (TASR) - Inováciu učebných osnov brannej výchovy a vytvorenie zodpovedajúcej metodickej príručky pre riaditeľov škôl pripravuje Ministerstvo školstva (MŠ) SR. Do konca tohto roku by sa malo rozhodnúť aj o tom, či sa na školách zvýši časová dotácia pre tento predmet.
Ako spresnil generálny riaditeľ sekcie základných, stredných škôl a školských zariadení MŠ SR Ján Galbavý, obsah brannej výchovy sa na školách vyučuje v rámci takzvanej ochrany človeka a prírody. Na prvom stupni ZŠ sa vyučuje formou didaktických hier v rozsahu štyroch vyučovacích hodín ročne. Dvakrát do roka absolvujú žiaci druhého stupňa ZŠ a študenti SŠ branné cvičenia, z ktorých jedno býva zamerané na teoretickú prípravu. Prvky brannej výchovy sú predmetom učebných osnov jednotlivých predmetov. Priebežne sa vyučujú v chémii, fyzike, prírodopise, zemepise, technickom vyučovaní, telesnej výchove a ďalších predmetoch. O zavedení samostatného predmetu branná výchova sa nateraz neuvažuje.
Galbavý pripustil, že jedným z dôvodov úpravy učebných osnov brannej výchovy boli nedávne teroristické útoky na USA. "Už v minulosti nám bolo jasné, že môže prísť k mimoriadnym udalostiam, živelným pohromám, pričom niekdajšia branná výchova na školách sa zrušila. Vedeli sme aj o problémoch s chýbajúcimi a zastaranými plynovými maskami. Udalosti v USA naše snahy zdynamizovali," povedal. Pri inovácii osnov ministerstvo vychádzalo z novely zákona o civilnej ochrane. Metodickú príručku pre riaditeľov škôl rezort vypracoval v spolupráci so Vzdelávacím a technickým ústavom civilnej ochrany Ministerstva vnútra SR. Príručka podľa Galbavého pomôže riaditeľom orientovať sa vo varovných signáloch civilnej ochrany, správne postupovať v prípade evakuácie, záchranných, likvidačných či lokalizačných prác a podobne. V súvislosti s novelizáciou osnov sa pripravuje aj preškolenie učiteľov.
*jh pa
NNNN