Aby dom, či novopostavený, alebo zrekonštruovaný, vyzeral čo najlepšie, majiteľ starostlivo zvažuje nielen výber strešnej krytiny, fasády, okien a dverí, ale aj ďalšie dôležité prvky, ku ktorým určite patrí aj garážová brána. Všetky súčasti domu, ak sú dobre zvolené, totiž dokážu z obydlia vytvoriť harmonický a esteticky hodnotný celok. Nejde tu však len o vzhľad. Dôležitá je aj kvalita, ktorá v nasledujúcich rokoch presvedčí, či ste dobre vyberali a investovali. Dopustili by sme sa veľkej chyby, ak by sme najprv postavili garáž a potom do nej hľadali bránu. Nie všetky štandardné typy musia vyhovovať našej garáži a výber sa tak samozrejme zúži. Riešením je individuálna objednávka alebo dodatočné úpravy bežnej brány prípadne stavebného otvoru garáže. Teda aj nákup garážovej brány treba dopredu konzultovať s odborníkmi.
Zvyčajne už na rodinných domoch postavených nedávno nenáj-deme zastarané dvojkrídlovú plechovú garážovú bránu, ktorá sa používala celé desaťročia. Trend je iný. Niekomu môže stačiť mechanicky ovládaný vstup do garáže, pochopiteľne že pohodlnejší je automatické otváranie a zatváranie napríklad na diaľkový ovládač.
Najlacnejším a najjednoduchším spôsobom uzatvorenia garáže sú dvojkrídlové plechová vráta v kovovom ráme vsadenom do stavebného otvoru. Iným riešením sú brány výklopné a lamelové.
Výklopná garážová brána patrí k lacnejšiemu riešeniu a hodí sa najmä pre nevykurované garáže. Tvorí ju jedno pevné krídlo vyklápajúce sa vo vodiacich lištách z vertikálnej polohy pri zatvorení do horizontálnej pri otvorení, keď sa brána zasunie pod strop. Dodávajú sa v nezateplenej verzii s automatickým pohonom i na ručné ovládanie. Ich použitie je obmedzené väčšími rozmermi.
Ak je garáž súčasťou domu, je zateplenie garážovej brány zvyčajne potrebné a v dlhšom časovom úseku je to dokonca i finančne výhodná investícia, pretože minimalizuje úniky tepla a zlepšuje tepelnú pohodu v bytových priestoroch nad garážou a v jej priamom susedstve.
Lamelové garážové vráta sú dnes najrozšírenejším typom. Ich krídlo je zostavené z niekoľkých vzájomne spojených lamiel a toto spojenie umožňuje pohyb brány presne kopírujúci tvar vodiacich líšt. Priestor okolo brány tak zostáva celkom voľný, takže sekčná brána sa hodí hlavne tam, kde garáž vyúsťuje priamo do ulice. Môžu byť vyrobené z pásov, obdĺžnikových alebo štvorcových kaziet, prípadne na nich môžu byť presklenné časti. Tieto brány môžu byť nezateplené i zateplené, tie sa používajú hlavne do vykurovaných garáží. Lamelové brány sa podľa konštrukčného riešenia delia na brány s lamelami navíjajúcimi sa na dutý hriadeľ umiestnený v garáži nad rámom brány alebo sa lamely zasunú pod strop garáže. Štandardný je elektrický pohon brán pre zatváranie a otváranie, ale pri výpadku prúdu ich možno ovládať aj ručne.
Trh ponúka garážové brány z rôznych materiálov i v rôznych farebných vyhotoveniach. Základným materiálom, z ktorého sa garážové brány vyrábajú, je pozinkovaná oceľ vo všetkých farebných odtieňoch stupnice RAL, prírodný farbený eloxovaný hliník, ba i drevo. V extrémnych podmienkach je možné použiť antikorovú oceľ.
Na všetky typy brán možno napojiť ľubovoľný elektrický pohon a ovládať ich stisnutím vypínača alebo kľúčovým spínačom. Pri výbere motora je dôležitá hmotnosť brány. Ak má do 80 kilogramov, postačuje najslabší pohon. Jedným motorom možno ovládať aj dve brány. Pohonná jednotky by mala byť vždy trochu predimenzovaná najmä v prípadoch, keď je brána o vyššia alebo je ich hmotnosť na hranici, prípadne sa používajú viackrát za deň.
Elektrické pohony možno dokompletizovať elektronickým diaľ-kovým ovládačom s prijímacou anténou, osvetlením garáže s nastaveným intervalom (svetlo sa samo vypne napríklad 3 minúty po zatvorení garáže) a najrôznejšími bezpečnostnými prvkami proti nežiaducemu privretiu (dotykovými, fotobunkou a pod.).
(r)