BRATISLAVA – Veľká časť nebankových subjektov na Slovensku používa peniaze svojich klientov na úplne iné účely, než na aké sľubujú. Peniaze, za ktoré sľubujú nadštandardne vysoké úroky, investujú do celého spektra činností – od reklamy, nákupov médií až po financovanie autobazárov. Vyplýva to z analýzy, ktorú vypracovala Asociácia správcovských spoločností (ASS).
Prvá skupina nebankových subjektov vyberá peniaze, aby z nich financovala svoju vlastnú podnikateľskú činnosť. Patrí sem napríklad BMG Invest, Drukos-Výnos, 1. garantovaná a ďalšie. Druhá skupina ponúka finančné služby, vo väčšine prípadov sú to úvery alebo lízing. Do tejto skupiny patria spoločnosti ako AGW, SaS alebo dnes už neexistujúca Nick Finance.
Treťou skupinou sú spoločnosti, ktoré ponúkajú získanie finančných zdrojov a berú za to od podnikateľa vopred províziu (napr. Boston Credit). Spoločnosti, o ktorých nie sú dostatočné údaje, tvoria samostatnú štvrtú skupinu.
Okrem deklarovaných spôsobov investovania nebankové subjekty používajú nemalú časť získaných peňazí na svoju reklamu a budovanie mena. Pri skrachovaných spoločnostiach bol „spôsob“ použitia vyzbieraných vkladov zhodný – sprenevera. Nebankové subjekty majú vzťahy so svojimi klientmi ošetrené rôznymi spôsobmi. Najčastejšie používaným spôsobom je zmluva o tichom spoločenstve, ktorou sa ich klienti stávajú aktérmi ich podnikania. Okrem toho využívajú aj zmluvu o združení, mandátnu zmluvu, zmluvu o správe finančných prostriedkov alebo o pôžičke.
Spoločnosť 1. garantovaná napríklad získava zdroje predajom svojich akcií a súčasne 1. dôchodková podpíše s akcionárom (vkladateľom) zmluvu o termínovanej kúpe týchto akcií. Spoločnosť získané prostriedky používa na rôzne podnikateľské aktivity, ako napríklad kúpa akcií SKI Jasná, Slovenskej životnej poisťovne – Kontinuita a ďalších.
Drukos-Výnos používa peniaze na lízingovú činnosť. „Keďže lízingový trh je vysoko konkurenčným prostredím, len ťažko sa tu dajú dosahovať nadpriemerné zisky,“ varuje ASS. Združenie Vaša vlna privatizácie sa chce zapojiť do predaja strategických podnikov, no peniaze v súčasnosti ukladá len na termínované účty v bankách.
BMG Invest a Horizont Slovakia o. c. p. vydávajú veľké prostriedky na reklamu s cieľom vybudovať imidž veľkej silnej firmy a získať nové vklady. Horizont, ktorý dosiahol v minulom roku stratu 900 miliónov korún, investuje najmä do médií, nehnuteľností a obchodnej činnosti. Vladimír Fruni, prezident Horizontu na správu reagoval slovami, že „jeho skupina podniká transparentne, vďaka čomu B. M. G. pôsobí na trhu už sedem rokov“.
V súčasnosti už nefungujúca rakúska spoločnosť Trends Trading doma vôbec nepôsobila, sústredila sa len na Slovensko, Česko, Maďarsko a podobné nerozvinuté krajiny. Firma ponúkala sprostredkovanie obchodov s derivátmi na komodity. Trends Trading mal neobmedzené právo disponovať peniazmi klienta, ktoré mali byť použité na investovanie na komoditných burzách. Podvod bol v tom, že ani jeden obchod sa neuskutočnil, ale peniaze odišli prostredníctvom siete „brokerov“ do nenávratna. Spoločnosť však informovala klienta, že obchod nevyšiel a jeho stratu vyčíslila spätne na základe grafov vývoja rôznych komodít.
„Spoločnosti, ktoré sľubujú sprostredkovanie získania kapitálu, od podnikateľov zoberú peniaze na vybavenie úveru alebo iných zdrojov, ktoré budú použité napríklad ako úplatok,“ zdôrazňuje asociácia. GABRIEL KÁDASI