
FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Na výstavbe Mosta Márie Valérie medzi Štúrovom a Ostrihomom sa podieľala firma Inžinierske stavby Košice, v ktorej pôsobí aj kandidát SDKÚ na post predsedu samosprávy vyššieho územného celku v Košickom kraji Alojz Rajnič.
Na internetovej stránke premiéra Mikuláša Dzurindu je Alojz Rajnič, ktorý celý život pôsobil v stavebníctve, uvedený aj ako poradca premiéra pre bezpečnosť a krízové situácie. V Košickom kraji je ešte predsedom regionálneho zväzu SDKÚ.
V čase výberového konania na výstavbu mosta ponad Dunaj, na ktorý prispela aj Európska únia, bol predsedom predstavenstva Inžinierskych stavieb Košice, ktoré sa podieľajú okrem iného aj na štátom platenej výstavbe diaľnic.
Alojz Rajnič však akýkoľvek politický klientelizmus vylučuje. „Mal som veľký záujem, aby sme v medzinárodnom tendri uspeli. Absolvovali sme mimoriadne náročnú a precíznu prípravu, aby sme dokázali firmu prezentovať. Tam bol základ úspechu. Inžinierske stavby vyhrali tender na výstavbu mosta ako člen slovensko-maďarského konzorcia.“
Okrem Inžinierskych stavieb je vo funkcii v spoločnosti Casspos, v ktorej pôsobí bývalý viceprezident VSŽ Ladislav Drabik. Rajnič nevidí nič zlé na tom, že ako šéf súkromnej stavebnej firmy a funkcionár ďalšej firmy bol poradcom premiéra a teraz kandiduje na predsedu vyššieho územného celku. Hovorí, že chce pomôcť v regióne, v ktorom je vysoká nezamestnanosť. „Inžinierske stavby majú 1850 zamestnancov. Tento rok sme prijali 150 ľudí. A o tom, či sa vzdám členstva v obidvoch spoločnostiach, je ešte predčasné hovoriť. Situáciu budem riešiť po voľbách do samosprávy.“
Most Márie Valérie postavilo konzorcium Ganz IS, v ktorej boli dve maďarské firmy a Inžinierske stavby Košice. Generálny riaditeľ sekcie cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií Peter Barek hovorí, že dokumentácia na výberové konanie bola zladená podľa kritérií maďarskej a slovenskej strany a musela vyhovovať Európskej únii.
„Členmi výberovej komisie boli ľudia z Maďarska, zo Slovenska plus nezávislý konzultant najatý Európskou úniou. Na tendri sa zúčastnilo šesť konzorcií, päť vyhovelo. Potom sme postupovali podľa prísnych kritérií – ak všetci vyhovejú technicky a kvalitatívne, rozhoduje najnižšia ponuka. Konzorcium Ganz IS ponúklo realizáciu stavby o 400-tisíc eur lacnejšiu ako ponuka na druhom mieste,“ povedal Peter Barek. Podľa neho dali ponuku všetci v poslednú hodinu a zapečatené obálky sa otvárali verejne, z čoho je aj videozáznam. „Európska komisia tam mala dvoch nezávislých pozorovateľov, ktorí vypracovali nezávislú správu. Keby bola vo výberovom konaní nejaká zádrapka, určite by úrad pre verejné obstarávanie okamžite dostal sťažnosť od ostatných záujemcov o výstavbu mosta,“ povedal Barek.
Náklady na rekonštrukciu vyše polkilometrového mosta boli 19,4 milióna eur. Európska únia poskytla Slovensku aj Maďarsku po päť miliónov eur. (rf, sen)