„Mnohí majú na výchovu detí podobné názory ako rodičia. Aj oni často zle počujú, čo im dieťa hovorí. Aj oni majú sklon rozprávať sa s ním povýšenecky, ničiť jeho sebadôveru. Pokúšajú sa silou moci s deťmi manipulovať a udržiavať ich autoritou na uzde. Naliehajú na nich, dohovárajú im, poučujú ich, aby ich stvárnili podľa svojich predstáv, kritizujú a zahanbujú ak nie sú ochotné slepo nasledovať ich systém hodnôt,“ konštatuje psychológ Thomas Gordon. „Ako príklad spomeniem učiteľov a vedenie školy. Práve oni trávia s našimi deťmi toľko času, že majú najväčšiu možnosť ovplyvňovať ich v dobrom i zlom.“
Podľa Gordona je škola inštitúciou založenou hlavne na princípe autority. Predpisy týkajúce sa správania žiakov stanovujú bez výnimky dospelí. Deti sa musia pravidlu „o nás bez nás“ podriadiť. Ak ho narušia, čaká ich trest.
Škola môže deťom nanútiť i učebnú látku, ktorú považujú za nudnú. Ak učitelia vidia, že látka nevyvolala záujem, deti dostatočne nemotivovala, zavedú inú metódu – systém odmien a trestov, medzi ktoré patrí i známkovanie.
„Pomerne časté je karhanie a ponižovanie detí zo strany učiteľov. Odmena patrí tomu, kto vie verne zreprodukovať čo počul alebo čítal,“ konštatuje Gordon. „Žeby som podal skreslený obraz? Neverím. Stačí sa opýtať detí, čo cítia voči škole a učiteľom. Väčšina detí školu nenávidí a má pocit, že tam s nimi nezaobchádzajú spravodlivo. Škola je miestom, kam musia ísť a učenie je len tvrdou prácou. Ak deťom nanucujeme toľko negatívnych zážitkov, nemôžeme ich obviňovať, že sa vyvíjajú zlým smerom. Zodpovednosť patrí aj rodičom a ostatným dospelým.“
Rodičia môžu pozitívne vplývať na týchto „nevlastných rodičov“ detí. Musia sa však zbaviť obvyklej pasivity a podriadenosti, všímať si príznaky, ktoré ukazujú na úmyselné, násilné utláčanie detí, začať bojovať proti zástancom „tvrdej ruky.“
„Môžu sa pripojiť k novátorským programom – zmena učebnej látky, zrušenie známkovania, zavedenie nových metód, predstava účasti na riadení školy, vytvorenie ľudskejších vzťahov medzi učiteľmi a žiakmi,“ tvrdí Gordon. „Spoločnosť dnes nemôže zaobchádzať s deťmi ako pred dvetisíc rokmi, práve tak, ako už nemožno súhlasiť s prístupom k menšinám, ktorý platil v minulosti. To, čo dnes najviac potrebujeme, je nie menej, ako úplne nový postoj k výchove detí.“
(sr) (Zdroj: T. Gordon: Úspešná rodičovská výchova)