
Vilma Cibulková a Csongor Kassai v Šulíkovej Krajinke. FOTO - CHARLIE‘S
omická štúdia clivoty americkej strednej triedy v klonovaných vilkách s trávnikmi je témou, ktorá inklinuje skôr k takzvanému nezávislému žánru. Napriek tomu tento film uspel aj v kinách. Sam Mendes je ďalším filmárom prekračujúcim deliacu čiaru medzi komerčným úspechom a umeleckými ambíciami, ktorá sa kedysi zdala raz a navždy daná.
Trier vytancoval z tmy
Ďalším „mužom roka“ svetovej kinematografie je rovnako Európan, Dán Lars von Trier. Pritom aj tu ide o film o Amerike - Tanečnica v tme. Na Slovensku ho ešte nepremietali a do našich kín sa dostane o dva týždne, už získal Zlatú palmu na Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes. Stal sa aj najlepším európskym filmom roku 2000, keď v Paríži získal Cenu Felix, a stáva sa kandidátom na Oscara za zahraničný film. Jeho hlavná predstaviteľka Björk si z Cannes odniesla cenu za ženský herecký výkon a to isté ocenenie aj z Felixov. Tanečnica v tme sa už v Cannes stihla páčiť aj nepáčiť.
Von Trierov film je prekvapením: je to muzikál inšpirovaný americkou klasikou tohto žánru. Nakrútil ho desiatkami malých digitálnych kamier, v reálnom prostredí vrátane továrne a s hrdinami v civilných šatách. „Chcel som, aby sa tu veci brali vážne - nie ako v muzikáli, ale ako v opere. Pred rokmi na operách ľudia ešte plakali a to je podľa mňa umenie: veľmi rád by som súcitil s niekým, koho zapichnú mečom z lepenky,“ povedal režisér v Cannes pre denník Le Monde. Rovnaký úspech ako režisér má hlavná predstaviteľka Björk, ktorá vôbec nie je herečkou. Björk pri nakrúcaní údajne neprestajne zasahovala do toho, ako má film vyzerať, a to na veľké nadšenie režiséra. V tomto zmysle priniesol film Tanečnica v tme možno väčšmi ženu než muža filmového roku 2000.
Vulgárna a ušľachtilá
Hollywood v minulom roku bodoval u publika i kritiky zvlášť výrazne v osobe Stevena Soderbergha, režiséra filmu Erin Brockovich s Juliou Robertsovou. Erin Brockovich je z rodu príbehov zo života, v ktorých pravda a láska víťazia, a preto im žiadne publikum nemôže odolať. Pravdaže, za podmienky, že ilúzia reality je vypracovaná dostatočne, ako v tomto filme, v ktorom Julia Robertsová dokonale rozohráva svoj potenciál srdnatej krásky z ulice. Jej hrdinke sa podarí dorásť do roly Dávida a poraziť vo svojom boji neosobného Goliáša spoločenského systému. Steven Soderbergh spolu s Juliou Robertsovou podáva tento klasický konflikt v dostatočne presvedčivej a sviežej podobe na to, aby boli medzi najvážnejšími kandidátmi na Zlaté glóbusy a Oscarov 2001.
Trend remakov
Pokiaľ ide o napätie a akciu, minulý rok nepriniesol nič zvláštne. Akčné scény hodné roku 2000 ponúkol thriller MI:2 režiséra Johna Woo s príbehom výrazne priemerným oproti takému Matrixu, ktorý bol hitom rok predtým. Inak v podstate nič nové.
Rok predtým bol pre Hollywood bohatší na nápady. Zašiel za hranice reality ako Matrix alebo Šiesty zmysel. Prekročil svoj tieň pokusmi o pohľad do hĺbok ľudskej psychiky ako Magnólia či v koži Johna Malkovicha.
Na Oscarov tento rok ašpiruje veľkofilm Ridleyho Scotta z čias rímskej ríše Gladiátor. Ridley Scott je síce vďaka Votrelcovi jedným zo žijúcich klasikov hrôzy, ale jeho posledný film aj tak nijakým mimoriadnym nápadom nevyniká a radí sa k súčasnému trendu čoraz dokonalejšieho a veľkolepejšieho prevedenia nápadov, ktoré tu už niekoľkokrát boli. Ukážkou technickej dokonalosti filmu a zároveň intelektuálnej chudoby scenáristov neschopných vykresliť postavy a načrtnúť konflikt bola Dokonalá búrka s Georgeom Cloonym, charakteristický produkt súčasného šoubiznisu.
Typický je trend remakov zo sedemdesiatych rokov ako Drsný Shaft, ktoré idú na istotu známych postáv a stavajú na nostalgii detailov či akčných komédií ako Galaxy Quest, Austin Powers či najnovší a komerčne veľmi úspešní Charlieho anjeli. Komédie, ktoré - prvá z tejto trojice aspoň s akým-takým šarmom - len parazitujú na prastarých scenároch a prikrývajú svoju nemohúcnosť figovým listom paródie.
Fenomén Dinosaurus
Aby sme nezabudli na fenomén roka: Disneyho produkciu Dinosaurus, výtvor niekoľkoročnej práce armády počítačových expertov. Dinosaurom sa značka Disney definitívne rozlúčila so svojou dogmou kreslenej techniky a už úplne všetko stavila na dobrý softvér. S ním tvorcovia skonštruovali pohyblivé obrázky s prelomovou kvalitou. Ilúzia pravekej rozprávky je dokonalá. Stačilo nezanedbať príbeh, a pritom príliš neexperimentovať - a je to. Dinosaury tento rok prevalcovali všetko. Podupali Gladiátora, Šiesty zmysel s Bruceom Willisom, Patriota s Melom Gibsonom, ale aj Erin Brockovich, Star Wars, ba aj už legendárny Titanic. Jedinou konkurenciou, ktorá sa Dinosaurovi vynorila tesne pred koncom roka, je dojemne zúriaci vianočný škriatok Grinch s grimasami na nepoznanie zachlpeného Jima Carreyho.
Smutná krajinka
Keďže sme malá krajina, budeme hovoriť o jedinom filme. Na jeseň roku 2000 mal dlho očakávanú premiéru film Krajinka režiséra Martina Šulíka, ktorou sa v minulom roku Slovensko usilovalo odraziť odo dna. Film bol najskôr uvedený na festivale v Toronte, neskôr v Bratislave.
„Pred štyrmi rokmi sme chceli nakrútiť veselý film, ktorý by potešil ľudí. Na Slovensku je teraz smutno, ľudia sa prestali smiať. Tak sme si s Dušanom Dušekom začali rozprávať veselé historky, ktoré mne alebo Dušanovi rozprávali rodičia a priatelia, a začali sme si ich zapisovať. Boli to historky z dvadsiatych, tridsiatych rokov až po súčasnosť. Nevedeli sme, ako tieto historky zoradiť. Preto sme nechali voľnú štruktúru, kde sa prelínajú fakty s fikciou. Rozhodli sme sa pre akési leporelo. Čím ďalej sme sedeli nad týmito veselými historkami, tým viac pribúdalo smutných tónov, a tak nie je tento film taký veselý, ako sme chceli,“ povedal pre SME Martin Šulík. „Počas tých štyroch rokov mi zomrel otec, Dušanovi dvaja bratia. Po nakrúcaní zomrel herec Andrej Jursa a narodil sa mi druhý syn.“
Film Martina Šulíka Krajinka sa skladá z ôsmich drobných príbehov alebo obrazov, ktoré navzájom takmer nesúvisia. Spoločné majú miesto deja, „krajinku“, ktorá, ako sa vo filme niekoľkokrát povie, bola a už nie je. „Pôvodný námet bol pomerne rozsiahly a film trval dve hodiny dvadsať minút. Preto existujú dve verzie. Jedna je ako dvojdielny seriál pre televíziu a druhá, kratšia, je pre kino. Niektoré televízne poviedky v tejto kratšej filmovej verzii chýbajú.“
Reakcie slovenskej kritiky boli pochvalné, opatrne pochvalné až rozpačité. Z hľadiska záujmu divákov Krajinka v rámci domácej produkcie nelámala rekordy, ale v klubových kinách sa dodnes udržala, čo je v danej kategórii úspech.
Ak ste zvedaví, ktoré filmy v roku 2000 videlo na Slovensku vyše 100-tisíc ľudí, čiže najviac divákov, boli to tieto tri: Šiesty zmysel, nakrútený ešte v roku 1999, Dinosaurus a Gladiátor.
ANDREA PUKOVÁ
FILMOVÉ CENY72. OSCAR
Film: Americká krása (Sam Mendes)
Réžia: Sam Mendes (Americká krása)
Herečka: Hilary Swanková
Herec: Kevin Spacey
Zahraničný film: Všetko o mojej matke (Pedro Almódovar)
Cena za celoživotné dielo: Andrzej Wajda
57. ZLATÝ GLÓBUS
Film / dráma: Americká krása (Sam Mendes)
Film / muzikál - komédia: Toy Story 2
Réžia: Sam Mendes (Americká krása)
Herečka / dráma: Hilary Swanková
Herec / dráma: Denzel Washington
Herečka / muzikál - komédia: J. McTeerová
Herec / muzikál - komédia: Jim Carrey
Zahraničný film: Všetko o mojej matke (Pedro Almódovar)
13. FELIX
Film: Tanečnica v tme (Lars von Trier)
Herečka: Björk
Herec: Sergi Lopez
Celoživotné dielo: Richard Harris
Európsky prínos k svetovej kinematografii: Robert Benigni a Jean Reno
50. MFF BERLÍN
Zlatý medveď: Magnolia (Paul Thomas Anderson)
Strieborný medveď - réžia: Miloš Forman (Muž na Mesiaci)
Strieborný medveď - herečka: Bibiana Beglau a Nadja Uhl
Strieborný medveď - herec: Denzel Washington
Celoživotné dielo: Clint Eastwood
Celoživotné dielo: Jeanne Moreau
Osobitná cena za prínos k svetovej kinematografii: Robert de Niro
53. MFF CANNES
Zlatá palma: Tanečnica v tme (Lars von Trier)
Veľká cena: Diabli na prahu (Ťiang Wen)
Réžia: Edward Yang
Herečka: Björk
Herec: Tony Leung
34. MFF KARLOVE VARY
Krištáľový glóbus: Ja, ty, oni (Andrucha Waddington)
Osobitná cena: Veľké zviera (Jerzy Stuhr); Mentolky (Chang-Dong Lee)
Réžia: Vinko Brešan (Duch maršala Tita)
Herečka: Regina Caséová
Herec: Ian Hart, Hamid Farokhnezad
Cena za mimoriadny umelecký prínos k svetovej kinematografii: Věra Chytilová, Carlos Saura
8. ART FILM
TRENČIANSKE TEPLICE
Art Fiction Zlatý kľúč za réžiu: Lech Majewsky (Wojaczek)
Art Fiction Zlatý kľúč za kameru: Adam Sikora (Wojaczek)
Artefakty Zlatý kľúč: Sašo Podroršek (Dom slobody)
Na ceste: Vuk Jevremovic (Denník)
Hercova misia: Catherine Deneuveová, Ladislav Chudík a Jana Brejchová
57. MFF BENÁTKY
Zlatý lev: Dayereh (Jafar Panahi)
Veľká cena: Before Night Falls (Julian Schnabel)
Réžia: Buddhadeb Dasgupta
(Uttara)
Herečka: Rose Byrne
Herec: Javier Bardem
Celoživotné dielo: Clint Eastwood
2. MFF BRATISLAVA
Hlavná cena: Lapač potkanov (Lynne Ramsay)
Osobitná cena: Mentolky (Lee Chang-dong)
Herečka: Mandy Matthewsová
Herec: Sol Kyung-gu