Európska komisia včera jednohlasne schválila, že úver belgickej vlády svojmu národnému leteckému prepravcovi - spoločnosti Sabena - v objeme 125 miliónov eur je v súlade s európskym právom. Loyola de Palacio, komisárka pre dopravu, toto rozhodnutie odôvodnila tým, že pôžička nemá slúžiť na reštrukturalizáciu firmy, ale na preklenutie problémov s financiami.
Komisia označila tento krok za výnimku a plošné pomáhanie aerolíniám v budúcnosti vylúčila. Tento postoj sa stretol s okamžitým odporom časti európskych leteckých spoločností, z ktorých niektoré majú záujem o štátnu pomoc. Írsky Ryanair, ktorý lieta aj do Belgicka, okamžite vyhlásil, že sa pokúsi právnymi krokmi zablokovať poskytnutie úveru. Odpor konkurentov Sabeny sčasti vyplýva z rozhodnutia komisie.
Komisia nevylúčila možnosť poskytnutia grantov alebo úverov pre letecké firmy, ktoré sa dostali do problémov v súvislosti s útokom na Ameriku, ale každý prípad chce posudzovať zvlášť. V prípade Sabeny schválenie pomoci komisia obraňovala aj tým, že spoločnosť je v súčasnosti pod zákonnou ochranou pred veriteľmi a stojí na pokraji krachu. „Nechceme, aby európsky letecký priemysel skolaboval,“ vyhlásila komisia.
Na rozdiel od Spojených štátov, kde vláda uvoľnila na pomoc aerolinkám 15 miliárd dolárov, Európska únia z obavy pred narušením konkurenčného prostredia takúto pomoc odmieta. „Ak by sme raz otvorili tieto dvere (umožnili finančnú pomoc jednotlivých vlád svojim domácim prepravcom), ktovie, kam by viedli,“ povedala de Palacio. Komisia sa obáva aj toho, že spoločnosti by použili peniaze na vyriešenie problémov, ktoré vznikli ešte pred útokom na budovy Svetového obchodného centra. Európske spoločnosti a vlády sú nespokojné, podľa ich názoru Američania použijú štátnu pomoc aj na to, aby mohli znížiť ceny leteniek.
Niektoré štáty ešte stále hľadajú spôsoby, ako pomôcť svojim prepravcom a pritom neporušiť zákony. Európska únia umožnila členským štátom, aby aerolinkám poskytli len finančnú pomoc na pokrytie škôd, ktoré vznikli 11. septembra a v nasledujúcich troch dňoch. A zatiaľ nepripúšťa, že by jednotlivé krajiny mohli nahradiť aj tie škody, ktoré vznikli po stanovenom limite napriek argumentom, že niektoré letiská boli uzavreté dlhšie ako len štyri dni.
GABRIEL KÁDASI