zuje podobný plán ako so svojou japonskou pobočkou Mitsubishi Motors a pristúpi k radikálnemu zníženiu jeho výdavkov. Koncern sa tak dostane za prvé tri štvrťroky 2001 do straty 4,3 miliardy eur.
Prebudovanie Chrysleru, ktorý v poslednom kvartáli minulého roka vytvoril stratu 1,4 mld eur, môže byť podľa výkonného riaditeľa DaimlerChrysleru Jürgena Schremppsa poslednou šancou zvrátiť nepriaznivý vývoj hospodárenia tretieho najväčšieho amerického výrobcu áut.
„Schrempps musí vykázať nejaké reálne výsledky už do konca roka, ak si chce udržať svoju prácu,“ povedal predseda konzultačnej firmy Ludvigsen Associates Karl Ludvigsen. Reorganizácia Chrysleru bude znamenať stratu miesta pre 35-tisíc Američanov. DaimlerChrysler očakáva, že v prvom štvrťroku ho bude záchrana Chrysleru stáť tri miliardy eur, čo je oveľa viac, ako čakali analytici.
Problémy DaimlerChrysleru si už začínajú všímať aj ratingové agentúry. Moody‘s včera znížila ratingové hodnotenie jeho dlhodobých aj krátkodobých záväzkov z A2 na A3 a z Prime-1 na Prime-2. Podľa agentúry dôjde v najbližšom období k oslabeniu schopnosti automobilky splácať svoje dlhy najmä v dôsledku rastúcej konkurencie, čo sa odrazí na znížení jej ziskovosti.
Zhoršenie trhovej pozície DaimlerChrysleru si vyžiadalo plány na jej reštrukturalizáciu. Moody‘s však ani v dôsledku výrazných zmien nepredpokladá, že by v krátkodobom horizonte mohlo dôjsť k zlepšeniu schopnosti automobilky platiť dlhy, keďže samotná reštrukturalizácia je nákladná a straty Chrysleru bude potrebné kompenzovať. Situácia by sa mala začať mierne zlepšovať až v roku 2002, problémom však ostáva naďalej zadlžená japonská automobilka Mitsubishi, kde je DaimlerChrysler väčšinovým vlastníkom.
(tv, tasr)