le investičné projekty a dnes sa sústreďuje na prípravu výroby nových produktov“ povedal pre SME Jozef Uhrík, člen predstavenstva a hovorca spoločnosti.
Naproti tomu koncernový kolega, šéf mladoboleslavskej Škodovky Vratislav Kulhánek otvorene hovorí o následkoch teroristických útokov na chod firmy. „Aj z hľadiska automobilového trhu bolo obdobie pred jedenástym septembrom a po ňom. Ľudia začínajú uvažovať úplne iným smerom. Keď sa pozriem, koľko sme predávali pred útokmi a po nich, sú to neuveriteľné rozdiely,“ skonštatoval pre Mladú frontu Dnes. Škodovka už bola nútená obmedziť nadčasy a prácu v sobotu. Problémy tu však boli už predtým. Koncom augusta v dôsledku poklesu dopytu odišli zo Škodovky dve tisícky dočasne najatých zamestnancov.
Svet má problémy
Problémy priznávajú aj najväčšie svetové automobilky. Pokles záujmu zákazníkov o ich výrobky pociťujú od začiatku roka, po útokoch na USA sa však ich ťažkosti vyostrili. Sú preto nútené obmedzovať produkciu a tým aj prepúšťať. Americké a európske automobilky plánujú len v najbližších troch mesiacoch znížiť produkciu o 700-tisíc vozidiel. O prácu by tak malo prísť až 80-tisíc ľudí. S odvolaním na interné analýzy automobiliek to uviedol britský denník Financial Times.
Medzi dotknutými je aj materský koncern bratislavského závodu. Spolu s automobilkami Renualt a Fiat očakáva Volkswagen zníženie výroby o 60-tisíc vozidiel.
Možné vplyvy na Slovensko
Analytici sa preto domnievajú, že sa problémy koncernu VW vo svete môžu dotknúť aj Slovenska. Je to dané vysokým podielom exportu na výrobe bratislavského závodu.
„Pri znižovaní výrobných kapacít však bude všetko závisieť hlavne od koncernovej politiky Volkswagenu. Centrála automobilky potom rozhodne, v ktorej krajine výrobu utlmí, do ktorej ju presunie a či je to vôbec možné,“ skonštatoval analytik spoločnosti Slávia Capital Pavol Ondriska. Podľa analytika ČSOB Mareka Gábriša sa dá očakávať, že sa znižovanie výroby prejaví skôr v „drahších krajinách“ koncernu. „Devízou Slovenska, ako aj iných krajín strednej a východnej Európy stále zostáva, že dokážu autá vyrábať lacnejšie. Ak by sa teda zatváranie výrobných hál stalo realitou, nižšie náklady by mohli hovoriť v prospech ponechania výroby na Slovensku,“ skonštatoval Gábriš.
Podľa viceprezidenta Združenia automobilového priemyslu Ľudovíta Ujhelyiho mohli byť septembrové útoky na USA aj jednou z príčin poklesu predaja áut na Slovensku. V septembri sa na Slovensku predalo spolu 5 800 osobných a malých nákladných vozidiel, čo oproti augustu znamená pokles o 11 percent.
„Aj udalosti v USA sa na poklese podľa všetkého prejavili. Vzhľadom na špecifiká slovenského trhu to však nebola hlavná príčina poklesu predaja,“ skonštatoval Ujhelyi.
Hlavnou príčinou je podľa neho vysoká nestabilita slovenského trhu. Tým sa výrazne líši do trhov v krajinách EÚ, kde sa teroristické útoky premietli do poklesu predaja oveľa výraznejšie. Vysoké výkyvy v predaji na Slovensku sú pomerne bežné. Rozdiely medzi jednotlivými mesiacmi dosahujú aj hodnoty 30 percent. „To by v krajinách Európskej únie bolo nemysliteľné. Za krízu sa tam považuje už trojpercentný pokles,“ skonštatoval Ujhelyi. Aj vzhľadom na špecifiká trhu sa analytici zhodujú na tom, že hodnotenie prípadných dosahov terorizmu na predaj vozidiel na Slovensku je zatiaľ predčasné.
TOMÁŠ KURTANSKÝ
O auto sa delíme štyria, v EÚ najviac dvaja
Hoci vývoj predaja automobilov v tomto roku na Slovensku je hodnotený pozitívne, trh je výrazne deformovaný. „Slováci nekupujú to, čo by chceli, ale to, na čo majú. Najviac sa predávajú malé vozidlá, čo je dané najmä agresívnou cenovou politikou francúzskych automobiliek,“ uviedol viceprezident Združenia automobilového priemyslu SR Ľudovít Ujhelyi. Predaj stále dosahuje len úroveň z rokov 1995 alebo 1996. Priemerný vek vozidiel na slovenských cestách je pritom 13 rokov. „Ak by sme mali na Slovensku dosiahnuť parametre motorizácie na európskej úrovni, museli by sme ročne predávať 110- až 120-tisíc vozidiel. V skutočnosti sa na Slovensku o jediné vozidlo delia štyria ľudia, v krajinách EÚ sa tento ukazovateľ pohybuje v priemere dva. Predbehla nás aj česká republika, kde posledné údaje hovoria o priemere 3,2.Na Slovensku pôsobí proti rastu predaja množstvo legislatívnych obmedzení. „Spomeňme odpisovanie nákladov na pohonné látky do výšky maximálne 85 percent, drahé sú aj samotné pohonné látky.
Jediným pozitívom je postupné znižovanie daňového zaťaženia podnikateľov, ktorým tak po zdanení zostane viac peňazí, možno práve aj na kúpu auta,“ uviedol Ujhelyi. (tom)