sť palestínskej samosprávy zapojiť sa do medzinárodnej protiteroristickej koalície pod záštitou OSN. Udalosti ukázali, že terorizmus nie je vecou jedného regiónu, náboženstva alebo kultúry, ale je medzinárodným javom. Arabi a Palestínčania si uvedomili, že tento jav predstavuje veľké nebezpečenstvo pre celé medzinárodné spoločenstvo. Boj proti terorizmu vyžaduje presnú a nekontroverznú definíciu terorizmu založenú na Charte OSN a medzinárodnom práve, ktorá by bola východiskom pre hľadanie jeho príčin a vytváranie mechanizmov na jeho potlačenie.
Absencia spravodlivosti a stály rast ekonomických rozdielov medzi bohatým severom a chudobným juhom, dvojaký meter v medzinárodnej politike, selektívny prístup k obetiam a k uplatneniu medzinárodných rezolúcií, pokračovanie izraelskej okupácie, ako aj bezprávia páchané na Palestínčanoch a Araboch spolu s ľahostajnosťou medzinárodného spoločenstva sú faktory, ktoré vytvárajú živnú pôdu pre terorizmus. Patrí medzi ne aj pokrivkávanie demokratických procesov v krajinách rozvojového sveta. Nemožnosť vymaniť sa zo zovretia totalitných režimov plodí zúfalstvo. Západ tieto režimy niekedy podporuje z vlastných politických dôvodov a preto zatvára oči nad porušovaním občianskych práv.
Teroristické akcie z 11. septembra sa dotkli predovšetkým svätého práva človeka na život. Potlačenie terorizmu je morálne, je základnou úlohou medzinárodného spoločenstva, ale na druhej strane dáva priestor na špekulácie o politických kompromisoch a vzájomných transakciách. Celoplošnosť potláčania zdrojov terorizmu bez ohľadu na príslušnosť páchateľov alebo obetí je zásadná a nesmie sa stať predmetom selekcie.
Svet sa pripravuje na potláčanie terorizmu jednotlivcov a organizácií - a to je čas, keď sa nesmú zatvárať oči ani pred štátnym terorizmom, ktorý spravidla plodí terorizmus jednotlivcov a organizácií. Arabi sú obeťami organizovaného teroru zo strany Izraela, ktorý okupuje územie troch arabských štátov a voči palestínskemu národu uplatňuje politiku osídľovania, vraždenia, útlaku, prenasledovania a blokád.
Prehliadanie faktu, že islam je tolerantný, vyvolávanie zdania konfliktu civilizácií je nešťastným pokusom o zvýšenie napätia v medziľudských vzťahoch na úkor dialógu medzi kultúrami. OSN v súčasnosti pripravuje dokument o dialógu medzi civilizáciami z iniciatívy islamských krajín. Teória Samuela Huntingtona o konflikte civilizácií ani podľa odborníkov nemá historický podklad - ale hľadanie nového nepriateľa po rozpade Sovietskeho zväzu môže slúžiť niektorým vplyvným západným kruhom: odôvodnilo by to napríklad ďalšiu existenciu NATO.
Myšlienka postaviť dve kompaktne uzavreté civilizácie jednu proti druhej je povrchná. Civilizácie sú vnútorne rôznorodé. Dve moslimské krajiny Irak a Irán spolu napríklad bojovali osem rokov a Európa zažila dve svetové a nespočetné množstvo občianskych vojen. Vnútri každej civilizácie existuje niekoľko svetov.
Nikto bin Ládina nezvolil ani nesplnomocnil reprezentovať islam alebo islamskú civilizáciu. Snahy korunovať bin Ládina ako predstaviteľa islamskej civilizácie majú poškodiť islam ako náboženstvo aj ako civilizáciu. Snaha zneužiť popularitu palestínskej otázky a používať ju v kampani proti USA je absolútne neprijateľná a palestínskej otázke veľmi škodí.
Kritické stanovisko Arabov a moslimov k tomu, že USA sa prikláňajú na stranu Izraela, neprotirečí myšlienke, že naše vzťahy sú založené na rešpekte a priateľstve k americkému ľudu. Vítame pozitívny posun v stanovisku americkej vlády, keď prezident George Bush vyjadril nutnosť vzniku palestínskeho štátu. Dúfame, že budú nasledovať praktické kroky smerom k uplatneniu rezolúcií (Bezpečnostnej rady OSN č. 242 a 338) a rešpektovaniu princípov Madridskej mierovej konferencie, najmä princípu územia za mier. To je jediná cesta k nastoleniu mieru a bezpečnosti pre všetky štáty a národy Blízkeho východu, vrátane izraelského a palestínskeho, cesta k palestínskemu štátu po boku štátu Izrael.
Autor: SAMEEH ABDUL FATTAH pre SME(Autor je palestínsky veľvyslanec v ČR)