FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
BRATISLAVA - Majitelia pozemkov, na ktorých má vyrásť nový závod automobilky Kia, budú dnes demonštrovať pred Úradom vlády v Bratislave svoju nespokojnosť s podmienkami výkupu ich pôdy. V médiách sa objavila výkupná cena pozemkov 95 korún za štvorcový meter. Oficiálne ju však nikto nepotvrdil.
Obyvatelia Tepličky si nechali vypracovať znalecký posudok, podľa ktorého má ich pôda hodnotu najmenej 360 korún za štvorcový meter. Žiadny iný posudok zatiaľ neexistuje.
Podľa stavebného zákona sa primeraná cena za vyvlastňovanú nehnuteľnosť určuje podľa trhovej ceny určenej znaleckým posudkom. Za trhovú cenu nehnuteľnosti sa "považuje cena rovnakej alebo porovnateľnej nehnuteľnosti v tom istom čase, v tom istom mieste a v porovnateľnej kvalite."
Ako SME upozornil znalec, ktorý nechcel byť menovaný, vystavovatelia znaleckých posudkov majú istú voľnosť pri výpočte ceny pozemkov v prípade, že cenu nemôžu odvodiť z porovnateľných cien na trhu. Potom sú odkázaní na oceňovacie postupy dané vyhláškou. Znalec pripustil, že môže nastať situácia, keď ten istý pozemok je ocenený dvoma odlišnými cenami od rôznych znalcov. Pokiaľ sa predávajúci s kupujúcim nedohodne, rozhodnutie, ktorá cena sa bude brať pri výkupe do úvahy, je v rukách súdu.
V prípade pozemkov v žilinských obciach Teplička nad Váhom, Nededza, Mojš a Gbeľany, ktoré bude štát vykupovať pre automobilku Hyundai/Kia, je v hre zhruba 12 000 vlastníkov. Záber pôdy predstavuje približne 270 hektárov.
Štát sa napríklad prostredníctvom ministra hospodárstva Pavla Ruska vyhrážal majiteľom vyvlastnením pôdy, ak nebudú súhlasiť s navrhovanou výkupnou cenou.
Možnosť vyvlastnenia pozemkov napríklad s cieľom výstavby automobilky sa otvorila až novelou stavebného zákona z júna 1999. V zákone sa objavila veta, že vyvlastnením vo verejnom záujme je tiež "uskutočnenie stavieb, ktoré sú významnou investíciou". Ako SME povedal exminister hospodárstva Ľubomír Harach, zámerom zákona o významných investíciách bolo umožniť vyvlastnenie malých parciel, ktoré bránili výstavbe podnikov, prístupových ciest k nim alebo inžinierskych sietí. "Podľa môjho názoru zákon nebol myslený na vyvlastňovanie vo veľkom rozsahu. Vždy sme dôkladne preskúmali ústavné aspekty konkrétneho vyvlastnenia, pretože zákon je na hrane," povedal exminister Harach.