Podpredseda vlády Pál Csáky sa včera v rómskej škole v Sečovciach zahral aj Kolo, kolo mlynské. FOTO TASR - SVÄTOPLUK PÍSECKÝ
BRATISLAVA - Šesťročné dieťa sa pozerá na obrázok, na ktorom je nakreslená paradajka. Nevie povedať, čo vidí - paradajku ešte v živote nevidelo. Stáva sa to najmä rómskym deťom z osád. V špeciálnych - predtým v 'osobitných' - školách skončia často nie preto, že by boli zaostalé mentálne, ale pre sociálnu zaostalosť.
Na vysoký počet a niekedy príliš automatické zaraďovanie slovenských rómskych detí do špeciálnych škôl poukazovali viaceré zahraničné organizácie, napríklad Medzinárodná Helsinská federácia pre ľudské práva alebo Európske centrum pre práva Rómov. Pomôcť by mali nové testy na diagnostiku detí. Mali by odkryť skutočné možnosti a spôsobilosť rómskych detí pre štúdium na základnej škole. 7,5 milióna korún na ich vypracovanie prispel program PHARE.
Tím psychológov a pedagógov testy overoval na 570 deťoch z 22 škôl na celom Slovensku. Výsledky sú vraj veľmi optimistické. "Od päť do desať percent detí, ktoré navštevujú prvý až tretí ročník špeciálnej školy, by mohlo byť preložených do normálnych základných škôl. Po cielenej príprave by až 40 percent z nich základnú školu zvládlo," hovorí členka tímu Eva Farkašová z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie.
"Výsledky dokazujú, že tieto deti sú, alebo boli do špeciálnej školy zaradené pre kultúrne a sociálne hendikepy, a nie pre mentálnu zaostalosť," povedal koordinátor projektu Hans de Facq.
Ešte sľubnejšie výsledky mali v testoch rómske deti, ktoré ešte nechodia do školy. "Z 300 testovaných detí by normálnu základnú školu zvládlo 85 percent - možno nie hneď, ale po istej príprave, napríklad ak by absolvovali jeden rok materskej školy, nultý ročník alebo mali rómskeho asistenta," hovorí Farkašová.
Nové testy sú menej zamerané na zisťovanie ovládania slovenčiny, ale skôr na motoriku, správanie, celkovú zrelosť a logické myslenie. "Ak ste sa predtým v teste pýtali dieťaťa, čo je to komín, a ono komín na dome nemá, bolo to nefér voči jeho kultúrnemu prostrediu," hovorí de Facq.
Žiak zo špeciálnej školy má oveľa horšiu šancu ďalej študovať, alebo sa zamestnať ako absolvent normálnej základnej školy.
Podpredseda vlády pre menšiny Pál Csáky sľúbil, že spolu s ministrom školstva bude bojovať, aby ministerstvo školstva na budúci rok dostalo o 100 miliónov korún viac na zamestnanie rómskych asistentov. Tento rok podľa štátneho tajomníka ministerstva školstva Lászlóa Szigetiho pracuje na Slovensku asi 400 rómskych asistentov, požiadavky škôl sú však až na 900 ľudí.
BARBORA TANCEROVÁ