Bola prezidentská kampaň iná ako pred piatimi rokmi?
"Bola. Ani nie tak z hľadiska samotných kandidátov, ale širšej verejnosti. Pred piatimi rokmi urobili kampaň televízie. Teraz mali televízie o prezidentské voľby minimálny záujem."
Ako sa správali médiá počas kampane?
"Médiá boli veľmi korektné. Nespozoroval som, že by výrazne preferovali niektorých kandidátov na úkor iných. Kampaň bola korektnejšia ako naposledy. Treba však rozlišovať printové médiá a televízie. Tie sú kľúčové pri vytváraní verejnej mienky, lebo ľudia nemajú peniaze na noviny."
Dnes je v televízii Markíza jediná skutočná diskusia štyroch najsilnejších kandidátov bez toho, aby sa vopred dohodli na otázkach. Môže ich debata ešte ovplyvniť rozhodovanie ľudí?
"Nie dramaticky. Podľa nášho prieskumu je otvorená otázka druhého postupujúceho do druhého kola. Zdá sa, že pán Kukan je jasný. Nám vyšiel ako druhý Ivan Gašparovič. Na rozdiel od Mečiara má však nestabilných voličov. Gašparovičovi voliči pripomínajú skôr Smer pred voľbami 2002. Do istej miery sa ku kandidátovi hlásia, ale ten vzťah nie je príliš pevný. Je otázne, do akej miery svoju preferenciu aj naplnia vo voľbách. Posledné Sito v Markíze môže preto ovplyvniť slabšie rozhodnutých voličov."
Môžete povedať, aký druh kampane bol najefektívnejší?
"Neviem to jednoznačne posúdiť. Na mítingoch nebola masová účasť. Že si ľudia mohli všimnúť len bilbordy, nie je nič výnimočné. STV pripravila nezáživné diskusie, v ktorých chýbal polemický prístup ku kandidátom. Naše výsledky sledovanosti z prvých televíznych vystúpení prezidentských kandidátov boli veľmi nízke. Rozhlas je zase anonymný. Vizuálny dojem je dôležitý, pretože poslucháč musí dobre počúvať, aby rozlíšil, kto práve hovorí, ak je tam viac kandidátov. Zostali printové médiá a bilbordy. Tie si ľudia asi najviac všimli, aj preto, že sa objavili veľmi zavčasu."
Vzdal sa len jeden kandidát - Ľubo Roman v prospech Eduarda Kukana. Prečo nevznikla širšia diskusia, aby slabší kandidáti podporili silnejších?
"SDKÚ nominovala svojho kandidáta veľmi skoro bez toho, aby nastolila v koalícii prezidentskú tému. A potom to už boli len také truc-podniky navzájom. V opozícii spoločný kandidát ťažko prichádzal do úvahy. Preferencie sa pre vládne strany vyvíjali doteraz veľmi priaznivo, preto ich to asi ani netlačilo do nejakej spolupráce. Keby však bolo druhé kolo Kukan-Gašparovič, ktoré by bolo oveľa vyrovnanejšie ako Kukan-Mečiar, tak potom by sa zrejme charakter kampane zmenil a možno by došlo aj k spolupráci koalície."
Je motivácia ľudí voliť prezidenta teraz silnejšia ako v minulých voľbách?
"Podľa prieskumov je slabšia. Mohla by sa pohybovať niekde okolo 60 percent. Pred piatimi rokmi bola priama voľba hlavy štátu politická téma, dnes to nie je zásadný problém. Ľudia majú navyše skúsenosť, že prezident výraznejšie nemieša karty."
Budú sa potom voliči rozhodovať slobodnejšie bez obavy, že by ich hlas prepadol v prvom kole?
"Ak by situácia bola taká, ako naznačil náš prieskum a ľudia by ho vnímali ako dôveryhodnú informáciu, tak môžu v prvom kole hlasovať veľmi autonómne. Vyzerá to tak, že do druhého kola pôjde koaličný a opozičný kandidát, a aj tí koaliční voliči, ktorí nechcú voliť Kukana, nemusia mať obavy, že by hrozilo druhé kolo v podobe Mečiar-Gašparovič."