Podľa hlavného školského inšpektora Vladislava Rosu sa výsledky pohybujú na hranici štandardov, v matematike aj pod ňou. "Úroveň porovnávame s výkonmi deviatakov základnej školy. Objektívne treba povedať, že tieto sú ešte asi o 10 percent nižšie. Pesimista by povedal, že pokles úrovne na osemročných gymnáziách je pomalší ako na základných školách, optimista zasa, že rozdiel je prirodzeným dôsledkom selekcie," hovorí Rosa.
Ako realista sa domnieva, že pravda je niekde uprostred. "Tak, ako existujú aj dobré - dokonca veľmi dobré - základné školy, existujú aj priemerné - dokonca podpriemerné osemročné gymnáziá. Žiaľ, tých druhých je v prvej skupine (základné školy) viac a tých prvých zasa viac v druhej skupine (OGY)."
Dodáva, že vo všeobecnosti sú výhody gymnázií s osemročným štúdiom najmä v možnosti výberu populácie, spravidla lepšom priestorovom a materiálno-technickom vybavení, stabilizovanejšom a kvalifikovanom učiteľskom zbore, vo väčšej možnosti "samoprofilovania" cez voliteľné a výberové predmety a na záver v spravidla intelektuálne podnetnejšom prostredí gymnázia voči základnej škole.
"Miera, do akej konkrétna škola tieto komparatívne výhody využíva, potom udáva jej skutočnú úroveň. Sem možno ešte priradiť bonus osemročného gymnázia, ak má okrem všeobecnej profilácie aj nejaké zameranie, čo môže významne ovplyvniť jednak záujem, jednak imidž gymnázia."
Za ďalší možný ukazovateľ kvality pre rodičov považuje V. Ro- sa pomer prihlásených/prijatých uchádzačov o vysokoškolské štúdium. "Avšak tu treba byť opatrný, pretože väčšina fakúlt už otvára priestor pre stále viac prihlasovaných a skutočná selekcia sa robí počas prvého ročníka na vysokej škole," upozorňuje Rosa.
Čo ho mrzí, je fakt, že sa nevenuje pozornosť skúmaniu sociálnych, spoločenských aj pedagogických dosahov stále pretrvávajúceho veľkého počtu osemročných gymnázií, ktoré potom nepracujú iba so skutočnými talentmi, a na druhej strane základné školy na druhom stupni prichádzajú o početnú skupinu šikovných žiakov, ktorí by sa tu mohli prirodzenejšie rozvíjať, ako iba "pretrpieť" povinnú školskú dochádzku na osemročnom gymnáziu. "Mám tým na mysli narastajúcu potrebu otvoriť citlivú otázku 'permanentnej otvorenosti' osemročných gymnázií oboma smermi a nielen 'nasávanie' počas prijímačiek, potom osem rokov skanzen a nakoniec 'vypúšťanie' počas maturít," hovorí.
Autor: sr