Nadácia však pomáha tým, ktorí dokážu samostatne premýšľať aj pracovať. "Keď žena príde na kurz, mala by už vedieť, čo chce robiť a musí mať aj predstavu, kto a prečo by mal mať o jej výrobky alebo služby záujem," vysvetľuje Dunajčíková. Keď si chcete napríklad otvoriť cukráreň, nemôže to byť iba preto, že rada pečiete. Mali by ste si zistiť, či ľuďom v okolí cukráreň chýba, a či zarábajú dosť na to, aby do nej aj chodili, aká je konkurencia a iné veci."
A účastníčky školení si ich veľmi pochvaľujú. "Boli k nám dosť prísni, museli sme si obhájiť svoju myšlienku. Každá z nás si robila výpočty, koľko môže vo svojom regióne zarobiť so svojím projektom. Človek si skutočne uvedomí, či dokáže svoju službu predať. Veľmi si cením aj vedomosti, ktoré som nadobudla z účtovníctva, z oblasti reklamy aj manažmentu firmy," hovorí Elena Belanová, ktorá má projekčnú kanceláriu v Nových Zámkoch. Špecializuje sa na to, čo predtým robila pre iného zamestnávateľa: vypracovanie projektovej dokumentácie v oblasti techniky prostredia – klimatizácie, vykurovania a vzduchotechniky.
Klientkami Integry sú ženy, ktoré stratili zamestnanie, ale aj tie, ktoré chcú na svojom živote niečo zmeniť: nesedí im ich terajšie zamestnanie, potrebujú si inak zadeliť čas medzi prácu a rodinu, alebo majú nápad a chcú ho realizovať.
Dana sa napríklad rozhodla živiť tým, čo robila roky ako svojho koníčka - navrhovaním interiérov a výrobou bytových doplnkov. Je síce ešte na materskej dovolenke, ale už pracuje na rioadnej zákazke: zariadenie a vybavenie interiéru dvojpodlažného rodinného domu.
Na programe MikroFond si dámy si pochvaľujú aj to, že nadácia im poskytuje ďalšie školenia podľa ich potrieb. A čo je veľmi dôležité, v skupinkách, ktoré sa pri kurzoch vytvorili, si ženy pomáhajú, radia a podporujú sa navzájom. Napríklad aj tým, že jedna podnikateľka zadá zákazku svojej kolegyni z kurzu.
"Niektoré skupinky chcú naučiť vyjednávať, iné si žiadajú kurz asertivity, ale aj nových daňových zákonov," hovorí Gabriela Dunajčíková. "Konzultačné služby sú pre mnohé veľmi dôležité, pretože niektoré by si ich nedokázali zaplatiť. A niekedy prichádzajú situácie, na ktoré sami nestačia a potrebujú poradiť napríklad aj v tom, prečo ich výrobky nejdú na odbyt tak, ako by si predstavovali."
Ale tým, čo si podnikateľský plán dobre premysleli sa darí: "Nedávno som povedala takú až takmer kacírsku myšlienku: peniaze sa veľmi ľahko zarábajú, keď človek má vymyslené, čo chce ponúknuť ľuďom a tí sú ochotní si to kúpiť," hovorí Elena Belanová. "Ale nemyslela som si to, keď som začínala."
Nadácia Integra - je nezisková, neštátna organizácia. Od septembra roku 1995 pôsobí ako poradenská organizácia so sociálno-ekonomickým programom zameraným na rozvoj malého a stredného podnikania. Ťažiskom jej pôsobenia je program Mikrofond, ktorý sa sústreďuje na podporu podnikateľských činností žien-podnikateliek. |