sudcu je konanie komplikované a nie sú právne predpoklady na jeho urýchlenie. (tasr)
Coca-Cola a Pepsi bojujú o indický trh
Americké koncerny Coca-Cola a PepsiCo bojujú o zvýšenie predaja svojich výrobkov na indickom trhu. Po vlaňajšom poklese predaja v tejto krajine pre kauzu okolo pesticídov sa tu teraz obe firmy snažia presadiť okrem iného aj znížením cien. Tržby Coca-Coly a Pepsi navyše stagnujú aj na západných trhoch. V Indii však vidia veľkú výzvu, keďže Indovia vypijú ročne len desať fliaš podobných nápojov na jedného obyvateľa. Indický trh začal v tejto sfére výraznejšie rásť od decembra minulého roku, keď Pepsi začala predávať svoje typické nápoje v objeme 200 ml asi za 11 amerických centov (asi 3,50 korún), čo je najnižšia cena na svete. Napriek tomu musia koncerny bojovať s problémom udržiavania nápojov v chlade či s prepravou zásob.
Udržanie súčasného rastu indického trhu v dlhodobom meradle je zatiaľ otázne. Nízke ceny totiž pre rastúce náklady na cukor, prepravu a reklamu budú musieť neskôr vzrásť. Z kauzy okolo pesticídov si spoločnosti teraz už veľké hlavy nerobia. Spoliehajú sa totiž na to, že pri vysokých teplotách ovzdušia si konzumenti na tento problém z minulosti už nespomenú.
Campari mal nižší zisk pre dane
Talianskemu výrobcovi alkoholických nápojov Campari klesol čistý zisk za minulý rok o 7,9 percenta na 79,8 miliónov eur. Dôvodom boli vyššie dane. Firma vyhlásila, že dividendy vyplatí v rovnakej výške ako v roku 2002, teda 0,88 eura na akciu. Tržby za vlaňajšok sa však zvýšili, ale na raste sa viac podieľali nealkoholické nápoje.
Vo výhľade na tento rok je spoločnosť obozretná, pretože situácia v Európe nevyzerá priaznivo. Podobne je to aj na amerických trhoch, kde má Campari silnú konkurenciu v segmente vodky.
Firma Campari je známa najmä horkým likérom rovnakého mena. Vlastní však aj ďalšie značky ako Cinzano, Ouzo, Lemonsoda, Sky Vodka či Jägermeister. Koncom minulého roku spoločnosť kúpila za 150 miliónov eur talianskeho výrobcu populárnych vín a aperitívov Barbero 1891. Campari pôsobí v 190 krajinách a medzi výrobcami alkoholických nápojov v súčasnosti zaujíma deviate miesto na svete.
Airbus počíta s čínskym trhom
Výrobca lietadiel Airbus ráta v najbližších dvoch desaťročiach s prekvitajúcim čínskym leteckým trhom. Do roku 2024 koncern očakáva asi 1 500 objednávok z Číny. Povedal to Olivier Andries, vysoký manažér Airbusu, dcérskej spoločnosti leteckého a zbrojárskeho koncernu EADS. Podiel Airbusu na trhu by mohol v tomto časovom horizonte podľa Andriesa výrazne vzrásť. "Niet pochýb, že podiel Airbusu na čínskom lietadlovom parku sa môže zvýšiť z aktuálnych 30 percent na 50 percent," odhaduje.
Gillette bude vyrábať aj zubné pasty
Americký výrobca spotrebného tovaru Gillette rozširuje svoje aktivity v oblasti starostlivosti o zuby, ktorá je považovaná za pole s vysokým potenciálom rastu vďaka zvyšujúcemu sa dopytu spotrebiteľov. Gillette chce na naplnenie svojich zámerov kúpiť amerického výrobcu bielacich produktov Rembrandt od súkromnej firmy Den-Mat. Rembrandt vyrába bieliace zubné pasty, bieliace súpravy, ústne vody a osviežovače dychu. Gillette sa akvizíciou dostane do kategórie, ktorej momentálne kraľuje Procter & Gamble.
Gillette už teraz vyrába zubné kefky Oral-B, okrem toho je výrobcom batérii Duracell.
Wal-mart začal predávať hudbu cez internet
Americká sieť maloobchodov Wal-Mart Stores začala predaj hudby už aj cez internet. Najväčší obchodný reťazec na svete tak reaguje na rastúcu obľubu tohto druhu nakupovania hudobných nosičov, ku ktorému pristúpilo už mnoho firiem. Wal-Mart začal svoj on-line hudobný obchod testovať už vlani v decembri, ale až teraz spustil jeho prevádzku naplno. V prvých dvoch mesiacoch má mať Wal-Mart exkluzivitu na distribúciu hudby aj od vydavateľstva Curb Records.
Internetový obchod Wal-Martu umožňuje stiahnúť si z internetu jednu skladbu za 88 centov, čo je v porovnaní s cenami konkurentov menej. Ich cenové rozpätie za skladbu sa pohybuje medzi 90 a 99 centami. Wal-Martu konkuruje na trhu on-line predaja hudby aj Apple Computer, ktorý sťahovanie hudby ponúka aj cez službu iTunes.
Predtým, ako rázne zakročil hudobný priemysel, umožňovali sťahovanie hud- by zadarmo viaceré servere, napríklad Napster alebo Kazaa. Niektoré v tom ešte stále pokračujú, ale nie sú považované za úplne legálne. V pätách majú právnikov a na krku mnoho žalôb.
Výrobca korení McCormick ťaží zo slabého dolára
Najväčší výrobca korenia na svete americká firma McCormick zvýšila v prvom finančnom štvrťroku zisk o 8,5 percenta. Zisk vzrástol na 38,1 miliónov dolárov, čo pre investorov znamená 27 centov na akciu. Tržby rástli o 18 percent a dosiahli objem 572,4 milióna dolárov. Nárast bol možný aj vďaka zvýšeniu cien, akvizíciam, ale aj slabšiemu doláru. Firma informovala, že výmenný kurz dolára zvýšil celkové sadzby o šesť percent.
Spoločnosť vyrábajúca okrem korenia aj omáčky očakáva v tomto roku nárast tržieb minimálne o desať percent.
Lufthansa sa chce vrátiť do zisku
Nemecké aerolínie Lufthansa očakávajú po vlaňajšej rekordnej strate vo výške takmer jednej miliardy eur v tomto roku návrat do ziskovej zóny. Náklady by mali klesnúť o 430 miliónov eur. Najneskôr v priebehu dvoch rokov by sa malo celkovo ušetriť 1,2 miliardy, povedal predseda predstavenstva Lufthansy Wolfgang Mayrhuber (na snímke) pri predložení bilancie vo Frankfurte. Vlani koncernová strata dosiahla 984 miliónov eur a pripisuje sa najmä neplánovaným odpisom z hodnoty cateringovej dcérskej spoločnosti LSG. Za rok 2003 sa preto nebudú vyplácať dividendy. Lufthansa avizovala, že k 1. aprílu zvýši svoj podiel v leteckej spoločnosti Eurowings z 24,9 na 49 percent. Aerolínie Eurowings lietajú ako regionálny partner Lufthansy na európskych trasách. Okrem toho spoločnosť Eurowings vlastní nízkonákladové aerolínie Germanwings.
TEXT A FOTO: ČTK, REUTERS, TASR