Letnú dovolenku pri mori si možno vybrať aj doma za internetom. Zároveň sa klient hneď dozvie, či plánovaný termín nie je obsadený. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA - Pre kúpu zájazdu už netreba chodiť do cestovky. Viaceré spoločnosti totiž ponúkajú dovolenku cez internet.
Klient si na webovej stránke vyberie pobyt, o ktorý má záujem, zároveň si môže overiť, ktoré termíny sú voľné. Ak mu niektorý vyhovuje, jednoducho si ho rezervuje. Výhodou nákupu zájazdu cez internet je aj to, že zákazník nemusí listovať tlačené katalógy. Na internete je totiž vyhľadanie zájazdu oveľa jednoduchšie. Môže si zadať presné kritériá a počítač mu vypíše len tie zájazdy, ktoré mu vyhovujú.
Cestovky tým sledujú aj vlastné výhody. Ak zákazníci nakupujú zájazd cez internet, nepotrebujú vlastné predajne. Tým sa znižujú prevádzkové náklady cestovky a zároveň môžu aj znížiť cenu.
Tomáš Hasala, konateľ spoločnosti Limba, ktorá má najnavštevovanejší cestovateľský portál na Slovensku, hovorí, že prostredníctvom internetu si zájazdy rezervuje približne 75 percent zákazníkov. Vo väčšine cestoviek však rezervácie cez internet tvoria len 10 až 20 percent z predaných zájazdov.
Sú však aj výnimky. Napríklad cestovná kancelária Dubtour predáva cez internet až 90 percent všetkých zájazdov. Peter Špirka z CK Turista hovorí, že cez internet takisto predávajú 90 percent zájazdov. Ich cieľom však je, aby sa takto kupovali všetky zájazdy.
Cestovky, ktoré ponúkajú len možnosť rezervovať si zájazd, plánujú v najbližšom období, mnohé už tento rok, zaviesť aj možnosť platby cez internet. Tie spoločnosti, ktoré zatiaľ neumožňujú rezervovať si zájazdy na nete, ho plánujú urýchlene zaviesť.
Najväčšia slovenská cestovka Satur má síce na stránke aktuálne ponuky zájazdov, klient si ich však musí rezervovať telefonicky. Následne mu zašlú zmluvu aj faktúru. Takisto všetky potrebné doklady alebo mapy mu pošlú poštou.
O tom, že Slováci majú o internetový nákup záujem, svedčí aj príklad z cestovnej kancelárie Rodo. S predajom cez internet začali len vo februári. Za prvé tri marcové týždne tvoril počet takto predaných zájazdov až 30 percent.
Spoločnosť Terratravel, aby motivovala svojich zákazníkov na nákup cez internet, im ponúka 6-percentnú zľavu.
PETER CSERNÁK