"Aj napriek tomu, že investičná výstavba vzrástla, upozorňujeme na to, že podiel slovenského stavebného priemyslu na hrubom domácom produkte je katastrofálny a pohybuje sa v rozmedzí okolo 4 percent," tvrdí Slávik a argumentuje približne 10-percentným podielom v štátoch Európskej únie, v Česku a Maďarsku.
Zväz stavebníkov v tomto roku očakáva ďalší rast stavebnej výroby. Spoliehajú sa najmä na automobilky Peugeot a Hyundai. Slávik predpokladá oživenie investičnej výstavby minimálne v okruhu 50 až 100 kilometrov od automobiliek.
"Stavebná aktivita by mohla rásť. Vláda sa zaviazala pokračovať v budovaní infraštruktúry a tvrdí, že na úkor spojenia do Žiliny, nezastaví stavby ciest v strede a na východe Slovenska. V druhom polroku sa zas uvoľnia prostriedky zo štrukturálnych fondov na obnovu školských, zdravotníckych a sociálnych stavieb. Predložených je už viac ako 550 projektov," optimisticky hovorí prezident zväzu.
Zväz stavebných podnikateľov znepokojuje nerovnomerné rozloženie stavebných aktivít, ktoré sú sústredené do Bratislavy a na západ Slovenska. Podľa Slávika až približne 70 percent investičnej výstavby na Slovensku sa realizuje v Bratislave a v okolí hlavného mesta. Od Banskej Bystrice smerom na východ je aktivita veľmi nízka. Predstavitelia zväzu stavebníkov si myslia, že štatistický rast investičnej výstavby drží Bratislava a v niektorých stredných a východných regiónoch mohlo dôjsť aj k poklesu výroby oproti minulým rokom.
V stavebníctve pracuje na Slovensku okolo 125-tisíc zamestnancov, z toho asi 55-tisíc je živnostníkov.
DANIEL VRAŽDA