Odchod pracovníka z organizácie je pre za-mestnávateľa, nadriadeného, ale aj odchádzajúceho zamestnanca vždy stresovou záležitosťou. Niekedy je pre zamestnávateľa veľmi problematické pochopiť, že pracovník, ktorý odchádza, má vyššie ambície, alebo chce skúsiť robiť prácu, po ktorej stále túžil.
Ak si uvedomíme, že pilier zamestnanosti pracovníkov tvorí systém malých a stredných podnikov, začína byť tento problém veľmi výrazný.
Odchody od zamestnávateľa zo strednej úrovne riadenia a z pozícií špecialistov spôsobuje predovšetkým obmedzená možnosť kariérneho rastu v danej organizácii. A je úplne jedno, či uvažujeme o horizontálnom alebo vertikálnom profesnom raste.
Základom etického procesu odchodu je komunikácia s priamym nadriadeným, ktorá je správne načasovaná a takticky zvládnutá. Základným krokom v tomto procese je rozhovor so zamestnávateľom o odchode. Udržať si dobré vzťahy so zamestnávateľom aj po odchode je veľmi veľká devíza do budúcnosti.
Nie vždy sa v praxi vyskytuje bezproblémový model.
- Problémy môžu nastať už pri rozhovore o odchode s nadriadeným, keď začnú prevažovať emocionálne aspekty, neochota prijať termín odchodu, neochota vyjednávať o vašich záväzkoch voči organizácii.
- Naopak, nadriadený môže ponúknuť zvýšenie platu, zmeny pracovných podmienok alebo vyriešenie problémov, ktoré boli identifikované. Je potrebné zvážiť, či majú návrhy reálny základ. Len pracovník, ktorý nebol presvedčený o správnosti odchodu do novej organizácie, sa nad návrhmi zamyslí, alebo ich dokonca príjme.
Je vhodné, ak sa pracovník zachová k organizácii profesionálne v tom, že zabezpečí plynulý chod v prechodnom období, v ktorom organizácia bude hľadať vhodného kandidáta na jeho pozíciu. Kolegovia a najbližší podriadení v organizácii tento postup ocenia. Opakom sú postupy niektorých manažérov pri odchode, ktoré sú egoistické a negativistické. Ich aplikáciou nepoško-dzujú len toho, kto prichádza na ich miesto, ale tieto postupy majú negatívny dopad na budúce výsledky firmy ako celku. V každom prípade vrhajú aj zlé svetlo na profesionalitu samotného odchádzajúceho.
Čo je etický postup, ak je organizácia vo finančných a odberateľských problémoch a musí znížiť stav pracovníkov.
Dynamika rastu firiem pôsobiacich v subdodávateľských reťazcoch je veľmi prudká. Zároveň určitá oscilácia medzi prijímaním a prepúšťaním pracovníkov núti aj personálnych manažérov zachovať si klišé, ak musia prepúšťať kvalifikovanú a veľmi pozitívne hodnotenú pracovnú silu. Niekedy aj dokonca celé oddelenie či divíziu.
Aký kvalifikovaný postup zvoliť pri uvoľňovaní zamestnancov z organizácie, aby bol čo najetickejší? Základom postupu je tiež rozhovor. Malo by ísť o rozhovor iniciovaný priamym nadriadeným a jeho zámerom je dôstojné rozlúčenie sa firmy so zamestnancom.
Pri príprave a realizácií týchto rozhovorov môžu významne pomôcť personálni manažéri a poradcovia. Cieľom rozhovoru je zmiernenie stresovej situácie u všetkých odchádzajúcich pracovníkov, poďakovanie a poskytnutie odbornej pomoci prostredníctvom personálnej agentúry. Napríklad poskytnutie vhodného zoznamu alebo odporúčaní na agentúry, na ktoré majú personálni manažéri dobré referencie. Poskytnutie informácií o vhodnom budúcom zamestnaní alebo možnostiach vzdelávania.
PhDr. KATARÍNA IKRÉNYIOVÁ,
Agentúra Omega