Programy outdoor management trainingu sú založené na teórii učenia zážitkom, vlastnou praktickou skúsenosťou. Čo človek zažije na vlastnej koži, si najlepšie zapamätá a môže ďalej využívať vo svojej praxi. Preto sú ľudia v takomto type tréningu postavení pred rôzne úlohy a vťahovaní do nových výzvových situácií náročných na rozhodovanie a netradičné - originálne riešenia. Pri následnom rozbore je možné povedať, čo z celého procesu bolo užitočné, čo sa dá robiť lepšie a aké sú pravidlá, ktoré by bolo dobré pri spolupráci s druhými alebo pri riadení pracovných tímov využívať. Ako modelové situácie pri tom slúžia najmä špeciálne cvičenia a pohybové aktivity v prírode. Outdoor Management Training je kurz, ktorý ponúka:
- dynamický program založený na osobnom zážitku,
- riešenie modelových situácií, prekonávanie reálnych prekážok,
- aktívnu činnosť v malých skupinách,
- všetko sa realizuje v atraktívnom prírodnom prostredí.
Zmyslom kurzu je navodiť dobré tímové vzťahy a prehĺbiť schopnosť efektívnej spolupráce v tíme. Pozornosť sa venuje zvýšeniu sebadôvery účastníkov, posunu ich subjektívnych hraníc možného, hľadaniu optimálnych rolí v tíme, rozvoju komunikácie - načúvanie druhým, rešpektovanie iného názoru, argumentácia - ďalej vodcovstva i tvorivého riešenia problémov. V neformálnom prostredí a v skupine, ktorá nie je zviazaná pracovnou hierarchiou, je vytvorený priestor na prirodzený prejav každého člena tímu. Náročné modelové situácie potom dajú vyniknúť prednostiam každého zúčastneného.
V outdoor management trainingu účastníci absolvujú viaceré druhy predovšetkým prírodných športov - horolezectvo, lanové aktivity, rafting, prírodné viacboje, orientačný beh, iniciatívne hry, speleológiu, skialpinizmus - a hier, ktoré slúžia ako "prípadové štúdie", v rámci ktorých prebieha práve "výchova pre život", to znamená rozvoj požadovaných manažérskych vedomostí, skúseností a zručností.
V zážitkových projektoch sa dosahuje veľmi veľká stimulácia v rastovej-rozvojovej zóne vďaka kombinovaniu programov dramaturgicky zostavených be-rúc do úvahy ciele akcie. Počas jedného dňa sa striedajú programy fyzicky i mentálne náročné, programy zamerané na umenie, tvorbu a tvorivé dielne, kombinácie rolovo náročných hier s myšlienkovo závažnými programami. V určitej chvíli človek potrebuje logické myslenie, taktiku, kombinačné schopnosti a o päť minút preveruje svoju empatiu, improvizáciu. Zážitkové formy vytvárajú situácie i preverené procesy či postupy, ktoré človeku umožňujú ich bezprostredným prežitím odhaliť nové oblasti, dosiahnuť vedomosti a získať skúsenosti. Aplikované prostriedky vytvárajú reálne požiadavky, v ktorých je nutné bezprostredne konať bez možnosti úniku a dištancovania sa. Stoja tak v protiklade voči povrchným skúsenostiam všedného dňa. Zážitkové pedagogické zásahy sa pokúšajú vytvoriť štruktúry, ktoré napomáhajú budovaniu aktívneho základného postoja, čiže pohotovosť púšťať sa do aktívneho prežívania - niečo, čo som prežil, skúsil, videl, počul, držal, mám v sebe ako zvnútornenú skúsenosť - zážitok. Pokiaľ chceme rozvíjať a budovať silnú osobnosť, musíme ju vystavovať situáciam-skúsenostiam, ktoré sú oveľa silnejšie ako každodenné udalosti, ale súčasne s tým ich musíme naučiť sa s takouto situáciou, alebo situáciou veľmi podobnou vyrovnať i v budúcnosti. Toto je jasne vyjadrený dynamický prístup k zážitku. Je v ňom stelesnené vyjadrenie jedinečnosti ľudskej bytosti a indikácia jej potenciálu, ktorá je plná nádeje. Táto kontinuita sa dá zachovať len neustálou obnovou - sebaobnovovacím procesom. Jedným z cieľov zážitkovej pedagogiky je potom sprostredkovanie zážitku, ktorý umožní v jedincovi rozvinúť techniky sebaobnovy, sebarealizácie, sebauskutočnenia, sebarozvoja.
Mgr. RADEK HANUŠ,
Project Outdoor, s. r. o.