Vzdelávanie prispôsobené individualite človeka

Žiadna oblasť ľudského konania nemôže napredovať bez potrebného rozvoja. To ,samozrejme, nie je novinka, veď ľudstvo sa učí a rozvíja neustále už od svojho vzniku. Čo sa však zmenilo, je rýchlosť, akou sme nútení nové vedomosti naberať, spracovávať ...

Žiadna oblasť ľudského konania nemôže napredovať bez potrebného rozvoja. To ,samozrejme, nie je novinka, veď ľudstvo sa učí a rozvíja neustále už od svojho vzniku. Čo sa však zmenilo, je rýchlosť, akou sme nútení nové vedomosti naberať, spracovávať a používať. Kto chce byť vpredu, musí byť schopný učiť sa vo vysokom tempe, následne robiť racionálne rozhodnutia a nájsť vždy tie najlepšie a inovatívne riešenia. Na dlhodobé zvládanie takéhoto tlaku je potrebný skutočne efektívny systém učenia, ktorý zabezpečí každému jednotlivcovi prijímať informácie v takej forme, aká je pre neho najstráviteľnejšia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nad tým ako sa človek učí sa zamýšľali už mnohí psychológovia zvučných mien, ako C. Jung, D. Hunt, D. Kolb alebo Ch. Argiris. Z ich výskumov vychá-dzal aj tím spoločnosti About Learning pod vedením Bernice McCarthy, ktorý vytvoril pedagogický model 4MAT. Tento model popisuje proces učenia sa človeka a zároveň poskytuje vhodný formát pre prípravu rozvojových a tréningových programov.

Model vychádza z poznania, že každý z nás má jedinečný spôsob konania a rozmýšľania. To znamená, že sa líšime aj v tom, aký spôsob učenia nám najviac vyhovuje a čo je pre nás pri procese učenia podstatné a motivujúce. Pre niekoho je najdôležitejšie stanoviť si osobné priority, kým iný uprednostňuje objektívny prístup. Veľa ľudí hľadá napríklad praktické využitie a ďalší sú priťahovaní novými možnosťami a originalitou. Základom pedagogického modelu 4MAT sú dve dimenzie: vnímanie a spracovávanie podnetov a informácií zvonku. To, ako každý z nás uprednostňuje niektorú z týchto dimenzií, určuje, ktorý prístup k učeniu je nám bližší.

SkryťVypnúť reklamu

Vnímanie:

Vnímanie začína nejakou novou skúsenosťou, ktorú zažívame, cítime a uvedomujeme si. Je to niečo, čo nás zaujme, zaplaví, chceme to zachytiť, doslova sa touto novou skúsenosťou prevŕtať. Potom sa snažíme novú skúsenosť abstrahovať, teda ju pomenovať, sformulovať do slov alebo myšlienok, zovšeobecniť a zaradiť do hierarchie našich predchádzajúcich skúseností. Niekto uprednostňuje precítenie skúseností pred ich abstrahovaním a naopak. Oba spôsoby vnímania sú však rovnocenné a rovnako potrebné. A udržovanie neustáleho napätia medzi nimi robí proces učenia dynamickým a zaujímavým.

Spracovávanie:

Rovnako ako vnímať aj spracovávať nové vnemy môžeme dvoma spôsobmi. Jedným je snaha o ich logické pochopenie, pretransformovanie do jasných štruktúr a ich usporiadanie. Druhým je konanie, teda použitie vedomostí v externom svete, ich otestovanie a manipulácia s nimi. Neustále balansovanie medzi snahou logicky pochopiť a vedome vykonať nejakú aktivitu je kľúčové, pretože vyvoláva túžbu konať. Povzbudzuje učiacich sa overiť si nové myšlienky v reálnom svete a použiť to, čo sa naučili v rozličných situáciách.

SkryťVypnúť reklamu

Kombináciou týchto dvoch dimenzií vznikne cyklus, ktorý pokrýva štyri základné elementy procesu učenia: vnímanie novej skúsenosti, snaha o jej pochopenie, abstrahovanie, vykonanie vedomej aktivity. Každý jednotlivec uprednostňuje niektorý z elementov viac ako tie ostatné. Podľa toho rozoznávame štyri prístupy k vzdelávaniu a zároveň štyri typy "učiacich sa", ktoré vyžadujú odlišný prístup zo strany trénera:

Osobný prístup

Ľudia v tejto skupine uprednostňujú pocity, vlastné zážitky a pozorovanie. Učia sa počúvaním a výmenou skúseností, potrebujú porozumenie a osobné zainteresovanie. Kľúčová otázka človeka tohto typu znie: prečo je to pre mňa dôležité? Úlohou trénera je nájsť spojitosť medzi ich osobnými a organizačnými hodnotami. Autoritu si získava vytvorením atmosféry dôvery a zúčastnenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Analytický prístup

Takíto ľudia preferujú logické myslenie, vyhľadávajú fakty a detaily, dôkladne premýšľajú a zaujímajú sa o názor expertov predtým, ako si vytvoria konečný úsudok. Sú výborní pri tvorbe nových konceptov a modelov a ich obľúbenou otázkou je: čo to je, z čoho sa to skladá? Tréner musí nájsť spojitosti medzi ľuďmi a procedúrami. Jeho autorita je založená na jeho presvedčivosti.

Praktický prístup

Takto sa učia ľudia, ktorí radi skúšajú, testujú teórie v praxi a používajú tzv. sedliacky rozum. Vychádzajú z predpokladu, že keď niečo teoreticky funguje, malo by sa to dať prakticky využiť, a preto sa pýtajú: ako to funguje, ako sa to používa? Tréner si získa autoritu, ak zdôrazňuje konkrétne výsledky a hľadá spojitosti medzi cieľmi a výstupmi.

SkryťVypnúť reklamu

Tvorivý prístup

Títo ľudia aktívne vyhľadávajú skryté príležitosti a skúmajú nové prístupy, aby sa dopracovali k originálnemu riešeniu. Často sa učia pokusmi a omylmi a kladú si otázku: ak to skúsim, čo sa stane? Úlohou trénera je hľadať spojitosti medzi tým čo je a čo by mohlo byť. Autoritu si získava vytváraním vízií do budúcnosti.

Keď tréner pozná rozdiely medzi týmito prístupmi a vie rozlíšiť, ktorý z nich je pre každého jednotlivca najprirodzenejší, môže to využiť a výrazne zefektívniť spôsob odovzdávania informácií a zvládania nových vedomostí. Pri rozvoji pracovníkov sa ukázalo, že len využívanie a kombinovanie všetkých týchto štyroch pedagogických prístupov zaručuje udržanie záujmu každého účastníka rozvojového procesu. Na poste manažéra je potom možné oveľa úspešnejšie viesť a rozvíjať ľudí vo svojich tímoch.

SkryťVypnúť reklamu

Pedagogický model 4MAT teda predstavuje prirodzený cyklus odovzdávania vedomostí akéhokoľvek druhu spôsobom, ktorý:

* vytvára väzbu s učiacim sa,

* poskytuje podstatné informácie,

* ponúka príležitosti overiť si praktické využitie nových vedomostí,

* vedie k tvorivému využitiu nových vedomostí.

Učiaci sa je vedený akceptovať a využívať nové vedomosti bez pocitu strachu a tlaku "čo ak urobím chybu?". Model 4MAT úspešne používajú nielen školy a univerzity, ale implementovali ho aj v mnohých organizáciách, pre ktoré je trvalý rozvoj zamestnancov dôležitý. Patria medzi ne napríklad University of North Carolina, Nuveen Investments, Ikea Furniture alebo The U.S. Navy.

Na Slovensku disponuje právami na používanie a dodávanie tohto modelu spoločnosť Mercuri International, ktorá ho využíva v rámci svojich rozvojových programov. Zároveň model 4MAT poskytuje aj iným tréningovým spoločnostiam, prípadne spoločnostiam, ktoré zamestnávajú vlastných interných trénerov a umožňuje im tak ďalší profesionálny rast.

SkryťVypnúť reklamu

Mercuri International

(z podkladov About Learning)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 649
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 419
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 291
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 421
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 714
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 939
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu