pozornosť je on-line spätná väzba.
Pomocou on-line poradenstva sa realizujú hodnotenia manažérov, hodnotenia obchodných skupín, prieskumy spokojnosti zamestnancov, prieskumy spokojnosti zákazníkov a pod.
Zavedenie on-line systému vyhodnocovania získaných údajov umožnilo výrazné urýchlenie spracovania výsledkov. Znížením materiálnych a administratívnych nákladov dochádza k zavedeniu cenovo prijateľných variant hodnotení aj pre malých a stredných podnikateľov. Zjednodušenie zberu údajov, rýchla administrácia dotazníkov a automatické pripomienkovanie prostredníctvom internetu zabezpečujú väčšiu účasť oslovených hodnotiteľov. Celkovo tak dochádza k značnému času priebehu projektu a k zvýšeniu jeho efektívnosti.
Firmy môžu v súčasnosti využiť viaceré varianty on-line hodnotení. Buď sa rozhodnú pre štandardizované formy dotazníkov prístupné na web stránke poradenskej firmy, alebo spoločne s poradenskou firmou prispôsobia dotazníky a softvér svojim podmienkam a cieľom on-line hodnotenia. Výsledky a interpretáciu výstupov následne zabezpečí poradenská firma.
Veľmi vhodným prostriedkom na rozvoj špecifických zručností a znalostí manažérskych a obchodných skupín je 360-stupňové hodnotenie, alebo 360-stupňová spätná väzba. On-line aplikácia umožňuje hodnotenému vybrať si hodnotiteľov z vytvorenej databázy. Hodnotiteľ získa cestu a prístupové práva do systému, kde vyplní a odošle hodnotiaci formulár. Formulár je vďaka špeciálnemu softvéru spracovaný automaticky do štatistických a grafických výstupov. Hodnotenie je anonymné a výsledky hodnotenia dostáva len sám hodnotený. Poslúžia mu ako spätná väzba na svoj výkon a správanie.
V prípade, že sa hodnotenia zúčastňujú manažérske skupiny, dostáva výstupy každý hodnotený zvlášť od skupiny podriadených, kolegov, od nadriadeného, prípadne externých partnerov. Výsledky si môže manažér porovnať so sebahodnotením a dosiahnutými výs-ledkami celej hodnotenej manažérskej skupiny. Hodnotenie vedie k rozvoju manažérskych zručností jednotlivcov i celej manažérskej skupiny. Výstupom je individuálny akčný plán a analýza vzdelávacích potrieb jednotlivcov a skupiny. Zo skúseností z realizácie projektov 360-stupňového hodnotenia vieme, že po jeho uskutočnení dochádza k akcelerovaniu výkonu manažérov.
Rovnakým spôsobom je vhodné akcelerovať výkon obchodníkov. Na rozdiel od 360-stupňového hodnotenia manažérov sú v role hodnotiteľov podriadení nahradení externými klientmi. Obchodník tak získa spätnú väzbu od nadriadeného, ostatných členov obchodnej skupiny a od zákazníkov. On-line hodnotenie umožňuje získať spätnú väzbu aj od zákazníkov z rôznych kútov sveta. Na základe získanej spätnej väzby obchodníci pracujú so svojimi slabými a silnými stránkami, menia svoj prístup a správanie k interným a externým partnerom. Výkon celej obchodnej skupiny vzrastie výraznejšie ako po realizácii klasických tréningov obchodníkov.
Základným predpokladom 360-stupňového hodnotenia je vyspelosť manažérskej a obchodnej skupiny. Realizácia projektu je vhodná u skupín, ktoré už absolvovali tréningy a vzdelávanie a 360-stupňové hodnotenie predstavuje ďalší nástroj na rozvoj jednotlivcov a skupiny.
Ďalším z on-line produktov je hodnotenie spokojnosti zamestnancov, známe aj pod názvom prieskum firemnej mikroklímy. Predstavuje spôsob na zistenie názorov a získanie nových podnetov od zamestnancov. Zlepšuje motiváciu zamestnancov, internú komunikáciu, otvára nové príležitosti pre rast jednotlivca a firmy a pozitívne ovplyvňuje firemnú kultúru. Využitím on-line technológie dochádza k výraznému urýchleniu celého procesu. Podmienkou on-line prieskumu je, aby mal každý zamestnanec prístup na internet/intranet. Ak firma nemá túto možnosť, dá sa on-line hodnotenie kombinovať s klasickým zberom dotazníkov.
On-line hodnotenie spokojnosti zákazníkov je obdobou hodnotenia spokojnosti zamestnancov. Zadávateľ prieskumu si vyberie klientov, na ktorých názore mu záleží. Poradenská firma vybratých klientov elektronicky osloví a požiada ich, aby vyplnili hodnotiaci formulár. Otázky sú smerované na zistenie spokojnosti s výrobkami, formou predaja, dodržiavaním termínov dodávok, s kvalitou a cenou výrobkov, prístupom a s celkovou starostlivosťou o nich ako klienta. Firma tak okrem spätnej väzby získa aj podnety, ktoré ho inšpirujú k zavedeniu takých zmien, ktoré prispejú k zvýšenému predaju.
Výstupom z prieskumov je komplexná správa, ktorá obsahuje štatistické vyhodnotenie zatvorených otázok a spracovanie otvorených otázok. Sú-časťou je aj návod na zlepšenie v riadení spoločnosti, návrh opatrení na zlepšenie motivácie zamestnancov a na zvýšenie lojality zákazníkov. Po realizácii opatrení dochádza k zvýšeniu prosperity celej organizácie.
JANA HUČKOVÁ,
Timan, s.r.o.