On-line hodnotenie bežné aj v personálnej praxi

Moderné informačné technológie otvorili nové možnosti aj poradenským spoločnostiam, ktoré vďaka nim dokážu poskytnúť klientovi účinnejšie a cenovo prístupnejšie poradenské nástroje v kratšom čase. Jedným z nových nástrojov poradenstva, ktorý si zasluhuje

pozornosť je on-line spätná väzba.

Pomocou on-line poradenstva sa realizujú hodnotenia manažérov, hodnotenia obchodných skupín, prieskumy spokojnosti zamestnancov, prieskumy spokojnosti zákazníkov a pod.

Zavedenie on-line systému vyhodnocovania získaných údajov umožnilo výrazné urýchlenie spracovania výsledkov. Znížením materiálnych a administratívnych nákladov dochádza k zavedeniu cenovo prijateľných variant hodnotení aj pre malých a stredných podnikateľov. Zjednodušenie zberu údajov, rýchla administrácia dotazníkov a automatické pripomienkovanie prostredníctvom internetu zabezpečujú väčšiu účasť oslovených hodnotiteľov. Celkovo tak dochádza k značnému času priebehu projektu a k zvýšeniu jeho efektívnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Firmy môžu v súčasnosti využiť viaceré varianty on-line hodnotení. Buď sa rozhodnú pre štandardizované formy dotazníkov prístupné na web stránke poradenskej firmy, alebo spoločne s poradenskou firmou prispôsobia dotazníky a softvér svojim podmienkam a cieľom on-line hodnotenia. Výsledky a interpretáciu výstupov následne zabezpečí poradenská firma.

Veľmi vhodným prostriedkom na rozvoj špecifických zručností a znalostí manažérskych a obchodných skupín je 360-stupňové hodnotenie, alebo 360-stupňová spätná väzba. On-line aplikácia umožňuje hodnotenému vybrať si hodnotiteľov z vytvorenej databázy. Hodnotiteľ získa cestu a prístupové práva do systému, kde vyplní a odošle hodnotiaci formulár. Formulár je vďaka špeciálnemu softvéru spracovaný automaticky do štatistických a grafických výstupov. Hodnotenie je anonymné a výsledky hodnotenia dostáva len sám hodnotený. Poslúžia mu ako spätná väzba na svoj výkon a správanie.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že sa hodnotenia zúčastňujú manažérske skupiny, dostáva výstupy každý hodnotený zvlášť od skupiny podriadených, kolegov, od nadriadeného, prípadne externých partnerov. Výsledky si môže manažér porovnať so sebahodnotením a dosiahnutými výs-ledkami celej hodnotenej manažérskej skupiny. Hodnotenie vedie k rozvoju manažérskych zručností jednotlivcov i celej manažérskej skupiny. Výstupom je individuálny akčný plán a analýza vzdelávacích potrieb jednotlivcov a skupiny. Zo skúseností z realizácie projektov 360-stupňového hodnotenia vieme, že po jeho uskutočnení dochádza k akcelerovaniu výkonu manažérov.

Rovnakým spôsobom je vhodné akcelerovať výkon obchodníkov. Na rozdiel od 360-stupňového hodnotenia manažérov sú v role hodnotiteľov podriadení nahradení externými klientmi. Obchodník tak získa spätnú väzbu od nadriadeného, ostatných členov obchodnej skupiny a od zákazníkov. On-line hodnotenie umožňuje získať spätnú väzbu aj od zákazníkov z rôznych kútov sveta. Na základe získanej spätnej väzby obchodníci pracujú so svojimi slabými a silnými stránkami, menia svoj prístup a správanie k interným a externým partnerom. Výkon celej obchodnej skupiny vzrastie výraznejšie ako po realizácii klasických tréningov obchodníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Základným predpokladom 360-stupňového hodnotenia je vyspelosť manažérskej a obchodnej skupiny. Realizácia projektu je vhodná u skupín, ktoré už absolvovali tréningy a vzdelávanie a 360-stupňové hodnotenie predstavuje ďalší nástroj na rozvoj jednotlivcov a skupiny.

Ďalším z on-line produktov je hodnotenie spokojnosti zamestnancov, známe aj pod názvom prieskum firemnej mikroklímy. Predstavuje spôsob na zistenie názorov a získanie nových podnetov od zamestnancov. Zlepšuje motiváciu zamestnancov, internú komunikáciu, otvára nové príležitosti pre rast jednotlivca a firmy a pozitívne ovplyvňuje firemnú kultúru. Využitím on-line technológie dochádza k výraznému urýchleniu celého procesu. Podmienkou on-line prieskumu je, aby mal každý zamestnanec prístup na internet/intranet. Ak firma nemá túto možnosť, dá sa on-line hodnotenie kombinovať s klasickým zberom dotazníkov.

SkryťVypnúť reklamu

On-line hodnotenie spokojnosti zákazníkov je obdobou hodnotenia spokojnosti zamestnancov. Zadávateľ prieskumu si vyberie klientov, na ktorých názore mu záleží. Poradenská firma vybratých klientov elektronicky osloví a požiada ich, aby vyplnili hodnotiaci formulár. Otázky sú smerované na zistenie spokojnosti s výrobkami, formou predaja, dodržiavaním termínov dodávok, s kvalitou a cenou výrobkov, prístupom a s celkovou starostlivosťou o nich ako klienta. Firma tak okrem spätnej väzby získa aj podnety, ktoré ho inšpirujú k zavedeniu takých zmien, ktoré prispejú k zvýšenému predaju.

Výstupom z prieskumov je komplexná správa, ktorá obsahuje štatistické vyhodnotenie zatvorených otázok a spracovanie otvorených otázok. Sú-časťou je aj návod na zlepšenie v riadení spoločnosti, návrh opatrení na zlepšenie motivácie zamestnancov a na zvýšenie lojality zákazníkov. Po realizácii opatrení dochádza k zvýšeniu prosperity celej organizácie.

SkryťVypnúť reklamu

JANA HUČKOVÁ,

Timan, s.r.o.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 666
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 351
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 436
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 657
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 950
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 237
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu