získa správneho človeka na pozíciu bez straty času a s minimálnym plytvaním času interného manažmentu. Perso-nálne agentúry sú vítané aj v prípade, keď interné zdroje, ako interní zamestnanci, vlastná databáza alebo inzercia neprinášajú požadovanú úroveň uchádzačov.
Pri výbere personálnej agentúry môže spoločnosť čeliť neľahkej úlohe. Ak osloví viac agentúr, získa viac-menej rovnakú odpoveď: dodáme vám kandidátov, ktorých potrebujete veľmi rýchlo, sme skúsení vo vašej oblasti podnikania a sme si istí, že dostanete tých správnych ľudí.
Ak začnete porovnávať cenu, iste si všimnete pomerne veľké rozdiely a uvidíte mnoho rôznych prístupov. Napríklad pri výbere pracovníka na pozíciu obchodný manažér vám môžu ponúknuť cenu od 50 000 Sk do 250 000 Sk. Tá sa odvíja od hrubého mesačného príjmu (2-4- násobok), k tomu si treba pripočítať dodatočné náklady na inzerciu a rôzne dĺžky trvania záruky (0 až 12 mesiacov). Záruka na prijatého kandidáta znamená, že vám budú ďalší kandidáti poskytnutí bez nároku na odmenu, ak prijatý kandidát opustí vašu spoločnosť v stanovenom termíne.
Niektoré personálne agentúry požadujú preddavok, niektoré pracujú no-cure, no-pay, iné požadujú exkluzivitu a mnohé ďalšie varianty spolupráce.
Pri výbere personálnej agentúry bude určite nevyhnutné prihliadať aj na iné aspekty, než len cenu, ktorú zaplatíte za výber vašich nových pracovníkov. Treba sa zaujímať aj o databázu a náborový softvér agentúry, náborové nástroje, ktoré používajú, kto sú ich súčasní klienti, podmienky záruk a "pozáručný servis", ich imidž na trhu práce.
Aká štruktúra ceny je najvýhodnejšia?
Hovorme o cene. Mnohé agentúry rady pracujú za odmenu založenú na výške hrubého mesačného platu prijatého uchádzača. To znamená, že čím je plat vyšší, tým je vyššia faktúra, ktorú dostanete. Nemusí to byť práve to, čo chcete, pretože to môže mať iné vedľajšie efekty. Druhá alternatíva ponúka možnosť, kedy môžete dohodnúť odmenu ako pevnú čiastku. V takomto prípade viete dopredu náklady na nábor a máte záruku, že agentúra sa nebude snažiť tlačiť platovú požiadavku uchádzača vyššie. Treťou možnosťou je cena tarifná: platíte za prácu vykonanú za deň alebo za hodinu. Výhodou je, že konzultant venuje svoj čas len vášmu projektu a zaplatíte len za skutočne vykonanú prácu.
Personálne agentúry často žiadajú preddavok. Ak sa s agentúrou dohodnete na preddavku, je to istým spôsobom prejav dôvery z vašej strany a zároveň aj záväzok. Ak totiž pozíciu zrušíte, váš preddavok zostáva v agentúre. Personálne agentúry sa často stretávajú s tým, že klient pozíciu jednoducho zruší a preto, ak pracovali no-cure, no-pay, pracovali a venovali svoj čas a peniaze bez akejkoľvek kompenzácie. Ak ste boli schopní vyjednať poplatok systémom no-cure, no-pay, nie veľa agentúr využije všetky možnosti na hľadanie správneho človeka pre vás a na váš projekt nemusia umiestniť svojich najlepších konzultantov. Pred-nosť dostanú klienti, ktorí preddavok zaplatili. Preddavok tiež znamená dôležitý záväzok zo strany agentúry maximálne slúžiť vašim záujmom a poskytnúť služby na najvyššej úrovni.
V každom prípade však, ak budete súhlasiť s preddavkom, overte si, že ho dáte najlepšej a najspoľahlivejšej agentúre.
Gerard Koolen, Mariana Bednáriková, Lugera & Maklér