Hľadá zamestnávateľ flexibilitu vo forme absolútneho prispôsobenia sa spoločnosti, očakáva prácu do dlhých večerných hodín, prípadne cez víkend, alebo chce zamestnávateľ skutočne nájsť kolegu, ktorý je schopný rýchlo reagovať na zmeny a má dostatok vlastnej iniciatívy? Je znalosť angličtiny naozaj nutná a bude ju kandidát využívať, alebo sa uvádza len preto, že sa to zvykne a je to moderné? Pritom, položme si otázku, sú skutočne všetci zamestnávatelia schopní overiť si aj znalosť jazykov a viesť časť pohovoru s kandidátom práve v cudzom jazyku?
Pri čítaní inzerátov treba niekedy čítať skôr medzi riadkami a dôkladne zvažovať, kedy bude vhodné reagovať na ponuku, alebo svoj životopis poslať niekam inam. Alternatív je viacero. Nie je nič zlé, ak človek berie do úvahy všetky možnosti, ktoré sa pred ním objavia, na druhej strane sa natíska otázka, či v takomto prípade nejde o zbytočné plytvanie časom i peniazmi. Je oveľa rozumnejšie zvážiť danú ponuku a svoje možnosti, aby sa človek nedostal do situácie, že jeho prehnaná iniciatíva napokon nebude korunovaná úspechom.
Personálne oddelenia firiem, ako aj konzultačné agentúry sú často priam zavalené životopismi, z ktorých je hneď na prvý pohľad jasné, že kandidát nemá požadované skúsenosti.
Zaujímalo nás, prečo kandidáti reagujú aj keď dopredu vedia, že danej pracovnej pozícii nezodpovedajú. Hoci netreba zabúdať ani na skutočnosť, že ak nezodpovedajú pozícii, neznamená to vždy, že nemajú požadované skúsenosti. Stáva sa totiž, že sú pracovnými skúsenosťami oveľa ďalej a pozícia by bola pre nich kariérnym krokom späť. Navyše zamestnávateľ by pravdepodobne ani nebol schopný uspokojiť ich finančné nároky.
Takýchto prípadov je však oveľa menej, prax ukazuje, že na inzeráty reagujú práve tí, ktorí na danú prácu skutočne nemajú predpoklady. Ich odpoveď na otázku, prečo kontaktovali firmu na danú pozíciu, znela "skúšal som to". Rada odborníkov však znie, neskúšať! Vyznieva to veľmi neprofesionálne a spôsobuje to frustráciu na oboch stranách. Pokiaľ si človek nie je istý, je lepšie zavolať do firmy či konzultačnej agentúry a získať viac informácií, na základe ktorých je ľahšie urobiť si prehľad. Obe strany si takto ušetria veľa času. Navyše počas telefonického rozhovoru možno zistíte, že firma ponúka aj iné zaujímavé pozície a vlastnou iniciatívou a dôslednosťou získate zaujímavú prácu.
Mariana Turanová, Target SK