Zajtra k nám nastupuje študentka masmediálnej komunikácie na brigádu. Ktovie čo je zač, uvidíme. Na našom marketingovom oddelení sme namiesto piatich ľudí momentálne len traja a študentku čaká odhadom viac ako 80 hodín nezáživnej roboty, do ktorej sa nášmu minikolektívu nechce, a na čo popri štandardnej hektike ani nemáme čas. Niečo si zarobí, ale hlavne bude môcť vo svojom cívičku uvádzať, že praxovala na marketingu významnej spoločnosti, ktorá patrí medzi päťdesiat najväčších zadávateľov reklamy na Slovensku. Získa drobnú konkurenčnú výhodu, ktorú uplatní, keď si bude o dva roky hľadať zamestnanie naostro. Možno práve takáto drobná výhoda rozhodne. Navyše, ak bude mať záujem, bude sa môcť zúčastňovať na niektorých našich poradách a rokovaniach s partnermi a dodávateľmi. Kde sme ju zohnali? Nikde. Ozvala sa sama. Náhoda chcela, že v správnom čase.
Na dve voľné miesta do trvalého pracovného pomeru sme dali jednorazový inzerát do denníka SME a ponuku na internet. Záujem prejavilo vyše sto ľudí, ktorí inzerciu postrehli. Takmer úplne všetci majú aktuálne nejaký džob, ale obzerajú sa po niečom lepšom. Typ žiadosti ŕ la "Som druhý rok nezamestnaný..." sa naozaj nevyskytol. Personálna agentúra nám vybrala viacero kandidátov a kandidátiek, s ktorými sa uskutočnilo prvé kolo pohovorov. No a prvé výsledky? Tí, ktorí sa najviac pozdávajú nám, chcú veľa peňazí. Niektorí a niektoré by podľa skvelých papierov a výborného dojmu mohli rovno nastúpiť do funkcie generálneho riaditeľa zemegule. Máme na výber. Buď platiť skúseným, alebo zobrať niekoho z druhého radu - z radu začiatočníkov. Tí by však skutočnú prax získali až u nás. Trochu by vyrástli a o nejaký čas išli o spoločnosť ďalej.
Nových ľudí môžete nájsť aj podľa nosa. Vlastného. U minulého zamestnávateľa som ako kreatívny riaditeľ absolvoval za dva roky zhruba 50 skúšok s uchádzačmi "z ulice" o miesto v reklamnej agentúre. Strata času. Cítil som však povinnosť robiť to, lebo práve ja som sa tak do reklamnej branže dostal. Dvaja výborní kandidáti sa však predsa len našli. Nos mi hneď na začiatku pošepkal, že sú to tí praví (presnejšie jeden pravý a jedna pravá).
Personálne agentúry sú možno drahé, ale inak sú naozaj fajn. Urobia za vás zdĺhavú, aj "špinavú" robotu. Pre obe strany - tak pre zamestnávateľov, ako i zamestnanie hľadajúcich. Jedna dôležitá rada pre uchádzačov o novú robotu: pozor na priveľkú ústretovosť voči novému potenciálnemu zamestnávateľovi. Počul som o prípade, keď pracovník prezradil obsah ponuky do výberového konania konkurencii. Keď sa vzápätí u nich uchádzal o miesto, majiteľ firmy mu povedal: "Vy pán inžinier? Ani náhodou. Vy môžete robiť aj ďalej pre nás, ale nie u nás. Vy prezrádzate informácie zo svojej firmy."
Autor: Oliver Lippo