Vizualizácia nového výrobného závodu Kia Motors v Tepličke nad Váhom pri Žiline. Ministerstvo hospodárstva vypočítalo, že do roku 2010 má táto investícia spolu s pridruženými firmami priniesť štátnej pokladnici 9,2 miliardy korún. Štátna pomoc pre kórejského investora je plánovaná na 8,8 miliardy. Slovensko okrem toho investuje desiatky miliárd aj do dostavby diaľnice na sever Slovenska. To sa však za štátnu pomoc nepovažuje, keďže plány o výstavbe koridoru sever-juh malo ministerstvo dopravy na stole už dávnejšie. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Približne štyri roky by malo trvať, kým prínosy z prítomnosti automobilky Hyundai/Kia na Slovensku vyvážia objem štátnej pomoci. K takejto predstave návratnosti sa dopracovalo ministerstvo hospodárstva pomocou vlastnej metodiky takzvaného efektového čísla.
Podľa ministerstva má do roku 2010 dosiahnuť efekt z investície pre štátnu kasu 9,2 miliardy korún. Štátna pomoc pritom dosahuje 8,8 miliardy korún, z čoho štyri až päť miliárd bude priamy grant investorovi.
Minister hospodárstva Pavol Rusko včera vyhlásil, že kórejská automobilka chce 70 percent potrebných súčiastok odoberať zo Slovenka. Rusko sa pritom odvolal na slová šéfa koncernu Čong Mong-Kua, ktorý bol na Slovensku minulý týždeň. "Budeme mať záujem, aby sa tieto komponenty vyrábali hlavne v krajoch s najvyššou nezamestnanosťou," povedal Rusko s tým, že ide najmä o regióny na východe a na juhu stredného Slovenska.
Kórejčania si podľa Ruska vybrali budúcich dodávateľov počas utajených inšpekčných ciest predtým, než sa rozhodli postaviť závod na Slovensku. Z ich prieskumu vraj vyplynulo, že v okruhu sto kilometrov od Žiliny môže pre Kiu vyrábať až 200 firiem.
Lehotu návratnosti štátnej pomoci kórejskej automobilke odhadli podobne ako ministerstvo hospodárstva aj analytici UniBanky. "Podľa našich prepočtov sa pri optimistickom variante vráti pomoc štátu automobilke na daniach, odvodoch a nevyplatených príspevkoch nezamestnaným do troch rokov od začiatku výroby," povedal pred časom analytik Uni Banky Viliam Pätoprstý.
Analytik ING Bank Ján Tóth spočítaval, ako sa investícia prejaví na ekonomickej výkonnosti celej krajiny. "Po nábehu výroby by mala Kia pridávať k celkovému ekonomickému rastu krajiny jedno percento," povedal krátko po rozhodnutí automobilky Tóth. Už v tomto roku bude podľa neho prírastok HDP vyšší o 0,2 percenta.
(sita, čtk, r)