BRATISLAVA - Ak má vláda Mikuláša Dzurindu ďalej fungovať, bude potrebovať prezidenta, ktorý jej bude naklonený, myslia si politológovia. "Ak by sa stal prezidentom napríklad Vladimír Mečiar, bude s radosťou vracať zákony, na ktorých opätovné schválenie treba 76 hlasov, ktoré koalícia nemá," hovorí politológ Miroslav Kusý.
Na prijatie obyčajného zákona stačí nadpolovičná väčšina prítomných poslancov, ak ich je v sále v tej chvíli viac ako 75. Zákon môže byť teoreticky prijatý aj 39 hlasmi. Sila či slabosť koalície sa vždy ukáže najmä vtedy, keď musí pozbierať 76 poslancov, ak jej prezident nejaký zákon vráti.
Vláda môže pokračovať ďalej aj bez schvaľovania reformných zákonov, kým jej parlament nevysloví nedôveru. Kusý si myslí, že takto môže vydržať až do roku 2006.
Politológ Ľuboš Kubín si kladie otázku, čo je menšie zlo - či pokračovať bez prijímania ďalších reforiem, ale zabezpečiť aspoň uskutočnenie tých, ktoré už parlament schválil, alebo predčasné voľby a "prípadná vláda Smeru s niektorou z vládnych strán, ktoré by bránili väčším zmenám v nastúpenom trende".
Kubín predpokladá, že vládnym stranám, ktorým klesli preferencie (SDKÚ a ANO), vyhovuje byť v koalícii čo najdlhšie. SMK a KDH môžu rozmýšľať o tom, kedy by im voľby vyhovovali, lebo je predpoklad, že si svoju pozíciu posilnia.
Poslanec za SDKÚ Tomáš Galbavý hovorí, že ak by koalícia nemala ďalej prijímať reformné zákony, stráca jej existencia význam. František Mikloško z KDH by v takom prípade začal premýšľať, či ísť do predčasných volieb, alebo urobiť inú koalíciu.
Zvolenie Vladimíra Mečiara, ktorý by bol pre dnešnú koalíciu veľmi nepríjemným prezidentom, však považuje Kubín za málo pravdepodobné. Podľa neho sa dá predpokladať, že v druhom kole by všetky koaličné strany "so zaťatými zubami podporili jeho protikandidáta". Okrem iného aj preto, lebo prezident má prístup k tajným správam SIS a môže vetovať vymenovanie veľvyslancov.
Ak by sa však predsa len Mečiar stal prezidentom, mohol by "robiť problémy" aj v zahraničnopolitickej oblasti, myslí si Kubín.