Východ - Západ (Est-Wuest) * Francúzsko / Rusko / Španielsko / Bulharsko 1999 * Réžia: Régis Wargnier * Scenár: Sergej Bodrov, Rustam Ibragimbekov, Louis Gardel, Régis Wargnier * Hrajú: Sandrine Bonnairová, Cathérine Deneuvová, Oleg Menšikov, Sergej Bodrov ml., Ruben Tapiero * Disribúcia: ASFK
„They just don‘t make them any more,“ vzdychajú Američania a smutne potriasajú hlavou, pretože sa im musí cnieť za filmami, v ktorých sa Bette Davisová horúčkovito usiluje uloviť chlapa alebo sa Clarke Gable so Spencerom Tracym prevŕtajú k miliónom. Väčšina filmov, ktoré Hollywood vyrábal v štyridsiatych rokoch, nemala veľké umelecké ambície. Ale dalo sa spoľahnúť na dokonalý cit pre remeslo, slušný scenár, profesionálnych hercov, režiséra znalého veci a prvotriedneho kameramana.
Táto štandardná rutina, o ktorej ste vedeli, že vás nikdy nesklame - aj keď nikdy ani zvlášť nenadchne - už takmer vymrela. Dnes musí byť film buď najdrahší, alebo najlacnejší na svete, škandál alebo udalosť, zakladať nový trend alebo aspoň bežať za tým posledným. S klasickým remeslom sa v Amerike prestalo, ale vo Francúzsku začalo.
Film Východ - Západ sa nielenže odohráva v roku 1946, ale v tom roku pokojne mohol aj vzniknúť. Je to jeden z príbehov, ktorých sa Hollywood kedysi nemohol nasýtiť: dvaja ľudia, stvorení jeden pre druhého, musia polovicu života plávať proti studenému prúdu dejín. Ruský emigrant Alexej a jeho francúzska žena Marie podľahnú Stalinovmu lákaniu a vyberú sa po vojne do Ruska. Zverbovali ich sľubmi, že všetko bude zabudnuté a odpustené. Šok ich čaká hneď na začiatku: najskôr teplé zvuky ruských piesní, čo vábia exilových Rusov domov ako morské sirény. A len čo prekročia hranice, sovietska moc ich okamžite začne terorizovať, podozrievať, ponižovať a týrať. Paranoidný systém v nich neustále vidí špiónov a urobí im zo života peklo.
V jednoduchom a nádherne hutnom úvode vidíme, čo všetko nás v nasledujúcich dvoch hodinách čaká. Za melodramatických slovanských tónov sa kamera nad čľapotajúcimi vlnami vznáša v ústrety čiernemu osudu.
Režisér Régis Wargnier nás nenechá na pochybách, kto sú zlosynovia (Stalinovi vrahúni) a kde leží spása (návrat do Francúzska). Ale to nie je podstatné: Východ - Západ nie je o ideológii, ale o zachovaní lásky. Láska musí prekonať mučenie aj ponurú každodennosť, špicľovanie i zdanlivú zradu, a aj tak musí zvíťaziť, pretože vždy víťazí.
Régis Wargnier vlastní staromódny takt a so sexom začína vždy, až keď sa samotný akt skončí. Namiesto nahej pokožky hovoria gestá a pohľady. A potom sa stane čosi, čo by napríklad v nemeckej kinematografii nešlo: Cathérine Deneuvová s materinským, ochranným gestom objíme nastupujúcu hviezdu Sandrine Bonnairovú a odovzdá jej tak trón kráľovnej francúzskeho filmu. Sandrine Bonnairová už pätnásť rokov účinkuje v alternatívnych projektoch, nastal čas, keď dozrela na mainstream a mainstream na ňu. Jej tvár je čistým zrkadlom citu, taká zraniteľná, taká vážna - koniec koncov, práve ona nesie celý Východ - Západ.
EDWIN GRASSMEIER
(Autor je redaktor agentúry DPA)