, 25 percent tam medzičasom dokonca preložilo časť výrobných kapacít. Asi 23 percent všetkých podnikov plánuje investovať a 12 percent chce presunúť ďalšie produkčné kapacity do bývalých socialistických krajín.
Trend do východnej Európy je najsilnejší v priemysle a stavebníctve. Až 56 percent stavebných firiem buď už investovalo, alebo zamýšľa investovať, alebo preložiť výrobné kapacity do exkomunistických krajín. V priemysle takto uvažuje 47 percent nemeckých firiem. Východná Európa najväčšmi priťahuje veľké podniky. Približne 64 percent všetkých firiem nad 500 zamestnancov sa už alebo čoskoro sa bude angažovať v nových členských štátoch únie. V podnikoch pod 200 pracovníkov je táto kvóta iba 6 percent.
Mníchovský ifoinštitút urobil na objednávku ekonomického časopisu Wirtschafts Woche prieskum na vzorke 1000 nemeckých podnikov.
V tom istom tóne sa vyjadril v najnovšom vydaní Wirtschafts Woche predseda zväzu zamestnávateľov v kovospracujúcom priemysle. Martin Kannengiesser podčiarkuje, že tendencia dislokovať pracovné miesta do východnej Európy sa bude zvyšovať, aj keď v Nemecku naskočí konjunkturálny motor. Podotýka, že v rokoch 1995 až 2003 sa strojnásobil nemecký dovoz motorov a automobilových dielcov. V tejto súvislosti uvádza, že v budúcnosti môže dôjsť v strojárskom priemysle dokonca k premiestňovaniu celých výskumných a vývojových oddelení.
Protikladom správ o odlive pracovných miest z Nemecka sú najnovšie vyhlásenia vedúcich predstaviteľov bavorskej automobilky BMW. Predseda predstavenstva Helmut Panke vyhlásil na stredajšej bilančnej tlačovej konferencii, že BMW prijme aj v tomto roku do svojich radov nových pracovníkov. Na rozdiel od iných autovýrobcov nemusí BMW šliapať na nákladovú brzdu. Optimizmus vyvoláva najmä plánovaný predaj "jednotkového radu" od jesene tohto roku, ktorý bude priamym konkurentom populárnych automobilov Volkswagen Golf a Opel Astra. Takisto pozitívne sa v týždenníku Die Zeit vyjadril člen Predstavenstva BMW pre personálne otázky. Ernst Baumann doslova vyhlásil: "Aj tento rok zamestnáme veľké množstvo nových pracovníkov". A dodal, že "najmä v Nemecku".
Dôvod na takúto ,vlasteneckú' politiku BMW je pomerne jasný: Bavorská automobilka mimoriadne úspešne obsadila segment kvalitných a súčasne pomerne drahých áut, ktoré majú najvyššiu rentabilitu. Zatiaľ nepotrebuje presúvať výrobné kapacity do východnej Európy, najmä keď práve teraz buduje pomocou miliardových nemeckých a európskych subvencií nové produkčné kapacity v Lipsku, na území bývalej NDR.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov